Exact vs Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central versus Exact

Microsoft en Exact hebben allebei hun eigen ERP-systeem, maar wel allebei verschillend. Ander design, andere functionaliteiten, een andere prijs en meer. Waarschijnlijk zit je nu in het proces waarin je de verschillende ERP-software met elkaar vergelijkt. Een belangrijke stap, maar zeker geen gemakkelijke. Zeker wanneer je nog niet bekend bent met de software. Lees verder en ontdek meer over de verschillen tussen Dynamics 365 Business Central en Exact.

6 sterke punten van Business Central volgens Exact

In april 2020 heeft Exact een publicatie gemaakt waarin ze Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Navision en Dynamics NAV, onder de loep namen. Daarin hebben ze Business Central besproken en vergeleken met Exact. Deze publicatie is de basis van dit artikel. Wij kunnen natuurlijk wel zeggen waarom wij geloven in Business Central, maar als onze concurrent dat zegt, is dat een hele goede bevestiging.

Wil je direct de prijzen naast elkaar leggen? Klik dan hier om de pakketten te vergelijken.

1.  Kracht als een Microsoft-product
2.  Sterk partnernetwerk
3.  Goed geïntegreerde oplossing met Office 365, Power BI, Power Apps en Flow
4.  Look & Feel van de User Experience
5.  Volledig in de Cloud en automatische updates
6.  AppSource

1. Kracht als een Microsoft-product

Het eerste sterke punt van Business Central volgens Exact is dat Business Central een Microsoft-product is. Microsoft investeert ongeveer 60x de volledige jaaromzet van Exact in R&D. Microsoft is, met 17 Miljard USD in 2019, één van 's werelds grootste investeerders in R&D, dus er wordt erg hard doorontwikkeld. Daarnaast werken veel mensen natuurlijk al met andere Microsoft-producten zoals Windows, Office 365, Outlook en Power BI. Je voegt dus eigenlijk 'gewoon' Business Central toe aan de Microsoft-applicaties die je al gebruikt. En nee, het is niet net als Word of Excel: aanklikken en het werkt. Het is wel ERP-software dus een stuk begeleiding zal daarbij waarschijnlijk nodig zijn. We merken wel dat mensen snel vertrouwd zijn met de Business Central software, juist omdat het eenzelfde gebruikerservaring heeft als andere Microsoft-producten

2. Sterk partnernetwerk

Exact ziet het sterke partnernetwerk van Microsoft als pluspunt. Wij zijn het hier zeker mee eens. Om een voorbeeld te noemen: als ABC E BUSINESS implementeren we Business Central wereldwijd. We hebben klanten in Nederland, België, Duitsland, maar ook in Singapore, Verenigd Koninkrijk, Polen en in de Verenigde Staten. Dat organiseren we allemaal vanuit Nederland. De klant heeft één helder aanspreekpunt en wij zorgen voor de rest. Daar waar we een stuk lokale expertise nodig hebben (bijvoorbeeld aangaande BTW wet- en regelgeving), kunnen we bouwen op de kwaliteit van de lokale partners.

Al die Microsoft-partners brengen ook weer hun eigen kennis en kunde mee natuurlijk. Onder het mom van "samen sta je sterk", is het partnerkanaal van Microsoft een groot pluspunt.

Network Europa

3. Goed geïntegreerde oplossing met Office 365, Power BI, Power Apps en Flow

Een groot voordeel is de geïntegreerde oplossing met de andere software. Daardoor kan je snel schakelen en zo werkt Business Central bijvoorbeeld naadloos samen met het Office 365 pakket. Dat betekent dat je eenvoudig kan schakelen tussen alle Microsoft-software. Maar het gaat verder dan dat. Je kan e-mails met orders direct verwerken in Business Central. Met enkele klikken wordt de order automatisch ingelezen. Verder opent de ERP-software documenten direct in Word, Excel of je PDF-reader. En het mooie is: ABC E BUSINESS verzorgt de technische integratie met je Office 365 helemaal gratis.

De Power BI integratie zorgt ervoor dat je je Business Central gegevens direct in een dashboard kan weergeven. Alles staat voor je klaar. Zo heb je in een handomdraai grafische inzichten van je bedrijf, zoals het Financial Dashboard.

4. Look & Feel van de User Experience

Exact geeft aan dat zij verliezen van Business Central op dit onderwerp vanwege de perceptie. Exact heeft een andere User Interface op mobiel ten opzichte van op een pc.

De mobiele User Interface

In de afbeelding zie je de mobiele interface van de Exact Online App zoals deze wordt getoond in de Google Play Store. Het hoofdmenu toont een aantal menu opties met een icoontje erbij.

De mobiele User Interface van Business Central ziet er anders. Deze toont bij het openen van de App een aantal tegels waar direct belangrijke informatie getoond wordt. Dit dashboard is zelf aan te passen, zodat het direct de belangrijkste gegevens toont welke voor jou van belang zijn.

De Desktop Interface

Op de website van Exact Online wordt onder andere een voorbeeld getoond van het beheren van btw-codes. De Interface is vooral grijs en wit.

BTW bij Exact

De Interface van Business Central is anders. Deze heeft wat blauwe accenten en de informatie is wat meer 'gelaagd' inzichtelijk. Dus de verschillende instellingen hebben een eigen scherm, met als doel dat de User Experience bij elk scherm zoveel mogelijk gelijk blijft.

BTW bij Business Central

Wij horen vaak van onze klanten terug dat ze gemakkelijk aan de Interface van Business Central wennen, omdat deze veel overeenkomsten hebben met de andere Microsoft-producten zoals Excel.

Exact en Business Central op mobiel-1

5. Volledig in de Cloud en automatische updates

Nog een sterk punt: Business Central is een volledige Cloud oplossing. Werken in de Cloud heeft enkele grote voordelen:

  • Altijd en overal toegankelijk (internetverbinding noodzakelijk natuurlijk)
  • Cross-platform en cross-device toegankelijk met gelijkblijvende User Experience (dus op welke browser of met welk device je ook werkt, het werkt en met dezelfde User Experience)
  • Flexibel, schaalbaar en eenvoudig in gebruik te nemen
  • Een moderne oplossing die voortdurend meebeweegt met de tijd
  • Kostenefficiënt
  • Maandelijkse automatische updates

Naast de maandelijkse updates voert Microsoft een zogenaamde ‘wave’ door. Kort door de bocht is dat een grotere update die jaarlijks in april en oktober worden doorgevoerd. Uiteraard ook automatisch en gratis.

Overigens is Business Central zowel in de Cloud als On Premise te gebruiken. We zien wel dat de vraag naar Cloud groot en groeiend is.

Werken in de cloud

6. AppSource

Als laatste sterke punt van Business Central benoemt Exact de AppSource ofwel de app store van Microsoft voor zakelijke toepassingen. Niet onlogisch als je kijkt naar het aanbod van de hoeveelheid apps. Op 12/06/2020 biedt Exact 215 apps aan ten opzichte van 784 apps voor Business Central.

Wat doen deze apps eigenlijk? Je kan deze toevoegen aan je ERP-omgeving. Dit kan een eenvoudige postcode check zijn tot een uitgebreide e-commerce toevoeging. Zo kun je je “basis ERP-pakket” dus uitbreiden van allerlei extra apps die voor jou van toegevoegde waarde zijn. Neem ook een kijkje in onze App Store voor een overzicht met apps die wij aanraden voor Business Central.

Overzicht App Store

Pakketten en Prijzen

De 6 bovenstaande punten zijn de sterke kanten van Business Central volgens Exact. Maar wat ook belangrijk is, zijn de pakketten voor jouw branche en uiteraard de bijhorende prijzen. Die zijn vrij eenvoudig naast elkaar te leggen.

Exact biedt vier pakketten aan en wij bieden drie Business Central pakketten aan. Voor een duidelijke vergelijking hebben we ze allemaal op een rijtje gezet met de Top Features en de prijs per maand. Alle pakketten zijn incl. 1 gebruiker. Opmerking: dit overzicht is geschreven op 12/06/2020. Het kan zijn dat pakketten zijn aangepast op het moment van lezen.

Als je kijkt naar de goedkoopste pakketten, dan biedt Exact zijn ERP-systeem aan voor € 99,- tegenover € 49,- van ons goedkoopste pakket. Omdat (groot)handel en productie de meest verkochte pakketten zijn, hebben we deze onder de loep genomen.

Exact voor Handel

Basis

Geavanceerd

Premium

Ultimate

€ 199 € 309 € 429 Vanaf € 695
Inbegrepen administraties: 2 Inbegrepen administraties: 2 Inbegrepen administraties: 2 Inbegrepen administraties: 4
Extra Administratie: € 13,50 Extra Administratie: € 16 Extra Administratie: € 18,50 Extra Administratie: niet openbaar
Extra Gebruiker: € 18 Extra Gebruiker: € 23 Extra Gebruiker: € 29 Extra Gebruiker: niet openbaar

Features

+ Boekhouden Alle features van Basis Alle features van Geavanceerd Alle features van Premium
+ CRM + Inventariseren met de voorraadbeheer app + Verkoopprognoses maken + Ondersteunt meer dan 40 talen & wetgevingen
+ Slim order picken + Geplande retouren verwerken + Materiaalbehoefte inplannen + Workflow management & Business Intelligence
+ Verkooporders verwerken + Meerdere magazijnen + Variabele opslaglocaties + Modulair uit te breiden met andere modules
+ Voorraad beheren + Orderpicklocaties    
+ Offertes opstellen + Serie- en batchnummers    
  + Samengestelde artikelen    

 

Microsoft Dynamics 365 Business Central voor Groothandel

Basis 365

Premium 365

Premium+ 365

€ 227 € 451 € 1342

Inbegrepen Administraties: 999

Inbegrepen Administraties: 999

Inbegrepen Administraties: 999

Extra Administratie: € 0

Extra Administratie: € 0

Extra Administratie: € 0

Extra Gebruiker: € 68

Extra Gebruiker: € 74

Extra Gebruiker: € 75

Features

+ Boekhouden Alle features van Basis

Alle features van Premium

+ Inkoopfacturen inlezen + Inkoopfacturen inlezen en matchen met orders + HRM
+ CRM en Marketing + Budget en cashflow + Consolidatie en intercompany
+ Verkoopproces + Vaste activa + Divisies
+ Voorraadbeheer + WMS en meerdere magazijnen + WMS geavanceerd
+ Inkoopproces + Batch- en serienummers + Gecombineerde pick en opslag
+ Inkoopvoorstellen + Verkoopprognose + Kostprijsboekhouding
+ Deelleveringen + Resources en projecten + Kosten- en batenspreiding
+ Verzamelfacturatie + 2 dagen consultancy per jaar + 6 dagen consultancy per jaar

+ Onbeperkt klassikale trainingen

  + unlimited lay-out aanpassingen
+ Onbeperkt telefonisch helpdesk    
+ Onbeperkt toegang tot de Microsoft Customer Source    
+ Onbeperkt e-learning    
+ Office 365 integratie setup    

Exact voor Productie

Basis

Geavanceerd

Premium

Ultimate

€ 339 € 449 € 569 Vanaf € 695
Inbegrepen administraties: 2 Inbegrepen administraties: 2 Inbegrepen administraties: 2 Inbegrepen administraties: 4
Extra Administratie: € 13,50 Extra Administratie: € 16 Extra Administratie: € 18,50 Extra Administratie: niet openbaar
Extra Gebruiker: € 18 Extra Gebruiker: € 23 Extra Gebruiker: € 29 Extra Gebruiker: niet openbaar

Features

+ Boekhouden Alle features van Basis Alle features van Geavanceerd Alle features van Premium
+ CRM + Werken met meerlaagse stuklijsten + Verkoopprognoses maken + MRP
+ In- en verkopen + Bijproducten ontvangen + Materiaalbehoefte inplannen + Capacity Planning
+ Stuklijsten beheren + Serie- en batchnummers registreren + Offertes en orders goedkeuren + Quality Management
+ Offertes en voorcalculaties opstellen + Meerdere magazijnen gebruiken + Variabele opslaglocaties + Field Service
+ Offertes opstellen     + CMDM
+ Werkorders plannen en uitvoeren     + Financiële consolidatie
+ Voorraad beheren     + Business Intelligence
      + 40+ talen en wetgevingen

 

Microsoft Dynamics 365 Business Central voor Productie

Basis 365

Premium 365

Premium+ 365

€ 258 € 587 € 1674

Inbegrepen Administraties: 999

Inbegrepen Administraties: 999

Inbegrepen Administraties: 999

Extra Administratie: € 0

Extra Administratie: € 0

Extra Administratie: € 0

Extra Gebruiker: € 99

Extra Gebruiker: € 102

Extra Gebruiker: € 114

Features

+ Boekhouden en CRM Alle features van Basis

Alle features van Premium

+ Inkoopfacturen inlezen + Inkoopfacturen inlezen en matchen met orders + HRM
+ Stuklijsten en versiebeheer + WMS en meerdere magazijnen + Consolidatie en intercompany
+ Verkoopproces en offertes + Verkoopprognose + Divisies
+ Productieorders + Productieplanning MRP en MPS + WMS geavanceerd
+ Bewerkingsplannen en werkplaatsen + Budget, cashflow en vaste activa + Gecombineerde pick en opslag
+ Voorraadbeheer + Batch- en serienummers + Kostprijsboekhouding
+ Multi level stuklijsten + Visual Production Planning + Kosten- en batenspreiding
+ Resources en projecten + 3 dagen consultancy per jaar + 8 dagen extra consultancy per jaar

+ Onbeperkt klassikale trainingen

  + unlimited lay-out aanpassingen
+ Onbeperkt telefonisch helpdesk    
+ Onbeperkt toegang tot de Microsoft Customer Source    
+ Onbeperkt e-learning    
+ Office 365 integratie setup    

Conclusie

Pakketprijs

Als je de prijzen naast elkaar legt, dan zijn de pakketten van Exact enkele tientjes goedkoper. Business Central Groothandel Premium+ en Exact Ultimate zijn lastiger naast elkaar te leggen qua prijs. Business Central Premium+ heeft veel meer features, maar bij Exact Ultimate voor Handel moet je deze er nog los bijkopen. Op hoeveel je dan uitkomt, is niet openbaar, dus daar doen we geen uitspraak over.

Support en Trainingen

Bij ABC E BUSINESS zit bij het pakket Customer Care inbegrepen. Dat is onder andere met onbeperkt telefonische helpdesk, onbeperkt klassikale trainingen en onbeperkte e-learning. Exact heeft niet in het prijzenoverzicht staan of de support bij de prijzen zit inbegrepen, maar via de chat gaven ze aan dat je ook onbeperkt toegang hebt tot de helpdesk en (online) trainingen. Bij ABC E BUSINESS zijn echter ook nog de volgende onderdelen opgenomen in Customer Care:

  • Gratis toegang tot Microsoft Customer Source
  • Gratis integratie setup met Office 365
  • Gratis technische setup database in Cloud omgeving

Consultancy

De Business Central Premium en Premium+ pakketten van ABC E BUSINESS bevatten standaard extra consultancy dagen. Bij Premium zijn dat 2 of 3 dagen en bij Premium+ 6 of 8 dagen. Deze dagen hebben een waarde van ongeveer € 1250,-. Bij Exact is dit niet inbegrepen.

Administraties

Bij Business Central heb je onbeperkt administraties. Bij Exact zijn er 2 of 4 administraties inbegrepen en betaal je extra per administratie.

Extra gebruikers

Als je de prijs per extra gebruiker naast elkaar legt, lijkt Exact goedkoper dan Business Central. Een volledige extra gebruiker van Business Central is weliswaar duurder, maar Business Central kent ook teammembers, een soort ‘light user’. Dus gebruikers die maar een beperkt aantal taken in Business Central uitvoeren, kunnen teammembers zijn. En die kosten maar € 7 per maand. Het is dus goed om te kijken wie van je collega’s zo’n voordelige licentie kunnen hebben; dat scheelt!

Reviews

Naast de prijs en de functionaliteiten is het gebruikersgemak en de service van de aanbieder zijn erg belangrijk. Je moet immers wel fijn werken met de software en bij ABC E BUSINESS snappen we dit. Klik hieronder om de reviews te lezen:

ABC E BUSINESS op Google - 5 sterren

Exact op Google - 4 sterren

Dynamics 365 Business Central op Getapp - 3,7/5

Exact Online op Trustpilot - 1/5

Samenvatting

Het is qua software nooit helemaal appels-met-appels vergelijken. In het ene softwarepakket zit een bepaalde functionaliteit net wel in, of juist net niet. We hebben in dit artikel wel zoveel mogelijk informatie proberen te verschaffen over het vergelijk tussen Exact en Business Central van ABC E BUSINESS.

Wellicht kunnen deze twee rekenvoorbeelden je een helder beeld geven:

 

ABC Groothandel Premium 365

Exact Handel Premium

Prijs per maand (8 volledige gebruikers, 6 ‘light users’, 6 administraties) € 1011 € 880
2 Consultancydagen per jaar inclusief, € 0 per maand plusminus € 208 per maand
Customer Care Volledig Deels
Totaal per maand € 1011 € 1088

 

 

ABC Productie Premium 365

Exact Productie Premium

Prijs per maand (8 volledige gebruikers, 6 ‘light users’, 6 administraties) € 1343 € 1057
3 Consultancydagen per jaar inclusief, € 0 per maand plusminus € 312 per maand
Customer Care Volledig Deels
Totaal per maand € 1343 € 1369

 

Wil je weten hoe Dynamics 365 Business Central jouw bedrijf kan helpen?

Voor ieder bedrijf en iedere situatie is er een passende oplossing. Sam, onze sales advisor, vertelt je er graag meer over!

Plan een gratis adviesgesprekNeem contact met ons op

Sam