10 stappen om te starten met e-commerce!

Denk jij aan B2B-replatforming? Dan is het maken van een stappenplan essentieel. Zet alles op een rij om een duidelijke aanpak te hebben, van het definiëren van e-commerce doelen, het kiezen van de juiste B2B e-commerce oplossing voor jouw bedrijf, tot de uiteindelijke go-live.

Deze 10 stappen zijn samengesteld door Project-, Sales- en Customer Success Managers op basis van hun e-commerce ervaringen, waardoor jij minder onderzoek hoeft te doen.

Definieer je e-commercedoelen

B2B e-commerce is aantrekkelijk om in te stappen, maar begin met het stellen van de vraag: Waarom wil ik starten met B2B e-commerce? Denk aan wat je met een webshop wilt bereiken, wat de voordelen voor jou en jouw klanten zijn, en wanneer je succesvol bent. Ook is het belangrijk om te bedenken hoe e-commerce binnen jouw strategie past. 

Zodra je weet wat je wilt bereiken ga je daadwerkelijk een e-commerce strategie bedenken. Aan wie je online wilt verkopen, wat je online gaat aanbieden en expansie zijn goede punten om mee te nemen in jouw overweging.

Zet dus een aantal KPI's die aansluiten op jouw doelen en strategie. Zo kun je redelijk eenvoudig succes bepalen, of zien waar jouw e-commerce traject vastloopt. Vergeet ook niet dat dit je focus geeft om jouw targets te behalen.

Focus je op de behoeften van je B2B-klanten

Een e-commerce platform is niet alleen iets voor jou. Denk ook aan wat jouw klanten willen. Sluiten hun wensen aan bij die van jouw bedrijf? Het succes van een B2B-webshop is namelijk afhankelijk van hun behoeften en ervaring. Zijn jouw klanten bijvoorbeeld heel traditioneel? Dan is jouw e-commerce insteek anders dan als je klanten digital natives zijn. 

Een eenvoudige stap is om jezelf in de schoenen van de klant te plaatsen, wat hebben ze nodig, hoe kopen ze producten, wat voor ervaring verwachten ze, et cetera. De wensen die zij hebben kunnen sterk afwijken van die van jou. Misschien is het voor jou belangrijk om 24/7 beschikbaar te zijn, maar willen klanten juist inzicht in de levering van hun bestelling.

Hoe doe je dit? Heel simpel: Vraag het aan ze! Pak de grote klanten en klanten met wie je een goede relatie hebt. Vraag om feedback, geef ze voorbeelden en opties van B2B e-commerce, en pas jouw plannen aan op basis van hun antwoorden. Lees hier hoe je feedback kan implementeren in een B2B-webshop.

Vorm een e-commerce projectteam

Geef iemand de leiding over e-commerce
Zonder e-commerce manager kan je geen e-commerce implementatie starten. Iemand moet het project leiden, het team aansturen en een plan maken. KPI's zijn hier belangrijk, net als de bevoegdheid tot beslissingen nemen als het gaat om het e-commerce project. Kies hiervoor een ervaren persoon binnen de organisatie.

Verzamel teamleden van alle verschillende afdelingen
Omdat e-commerce bijna alle delen van jouw organisatie raakt, moet er een team komen met mensen uit alle afdelingen. Laat deze mensen begrijpen hoe e-commerce voor hen impact maakt en hoe ze het een succes kunnen maken.

Grotere bedrijven hebben grotere interne e-commerce teams. Als je een kleiner bedrijf bent kan het lastiger zijn om alles op een e-commerce project te focussen. Zorg dan dat teamleden een e-commerce project oppakken naast hun verantwoordelijkheden. Hier is de e-commerce manager van belang, aangezien mensen het project serieus moeten nemen, de juiste middelen gebruiken, en daadwerkelijk hun bijdrage moeten leveren. 

Lees ook het complete artikel over hoe je een succesvol e-commerceteam creëert.



...Whats next? 

Benieuwd naar de resterende stappen? Die kun je lezen in het gratis whitepaper: 10 stappen om te starten met e-commerce

Whitepaper download:  '10 stappen om te starten met e-commerce'Neem contact op!