Nieuws & Blog

10 stappen om te starten met eCommerce.

Blogpost - 10 stappen om te starten met e-commerce

Laatst herzien op 7 juli 2023.

Overweeg jij om over te stappen naar B2B-eCommerce? Dan is het opstellen van een gedegen stappenplan essentieel. Door alles op een rijtje te zetten, krijg je een duidelijke aanpak voor het definiëren van je eCommerce doelen, het kiezen van de juiste B2B-eCommerce oplossing voor jouw bedrijf en het uiteindelijke live gaan van je webshop.

Deze 10 stappen zijn samengesteld door projectmanagers, salesmanagers en customer success managers op basis van hun uitgebreide ervaring in eCommerce. Hierdoor hoef jij minder onderzoek te doen en kun je direct aan de slag.

1. Definieer je eCommerce doelen.

Voordat je begint met B2B-eCommerce, is het belangrijk om jezelf af te vragen: waarom wil ik starten met B2B-eCommerce? Denk na over wat je wilt bereiken met je webshop, welke voordelen het biedt voor jou en je klanten zijn, en wanneer je het als een succes beschouwt. Daarnaast is het cruciaal om te bedenken hoe eCommerce past binnen je algehele bedrijfsstrategie. 

Zodra je je doelen helder hebt, kun je een eCommerce strategie ontwikkelen. Denk na over aan wie je online wilt verkopen, welke producten of diensten je online gaat aanbieden en hoe je wilt uitbreiden.

Stel ook een aantal KPI's op die aansluiten bij je doelen en strategie. Dit helpt je om het succes van je eCommerce traject te meten en inzicht te krijgen in eventuele knelpunten. Vergeet niet dat dit je focus geeft bij het behalen van je doelstellingen.

2. Richt je op de behoeften van je B2B-klanten.

Een eCommerce platform is niet alleen voor jou, maar vooral ook voor je klanten. Het succes van een B2B-webshop hangt af van de behoeften en ervaringen van je klanten. Sluiten hun wensen aan bij de doelen van je bedrijf? Het is essentieel om hier rekening mee te houden. 

Een eenvoudige stap is om jezelf in de schoenen van de klant te plaatsen. Wat hebben ze nodig? Hoe doen ze aankopen? Wat voor ervaring verwachten ze? De behoeften van je klanten kunnen sterk verschillen van die van jou. Misschien vind jij het belangrijk om 24/7 beschikbaar te zijn, terwijl je klanten juist behoefte hebben aan inzicht in de levering van hun bestelling.

Hoe kun je dit aanpakken? Heel simpel: vraag het ze gewoon! Benader je grootste klanten en klanten waarmee je een goede relatie hebt. Vraag om feedback, geef voorbeelden van B2B-eCommerce mogelijkheden en pas je plannen aan op basis van hun antwoorden.

> Lees hier hoe je feedback kan implementeren in een B2B-webshop.

Wijs een eCommerce verantwoordelijke aan
Zonder een eCommerce manager kun je niet beginnen met de implementatie van eCommerce. Iemand moet het project leiden, het team aansturen en een plan opstellen. KPI's zijn hierbij belangrijk, evenals de bevoegdheid om beslissingen te nemen met betrekking tot het eCommerce project. Kies een ervaren persoon binnen je organisatie voor deze rol.

Stel een team samen vanuit verschillende afdelingen
Omdat eCommerce bijna alle delen van je organisatie raakt, is het belangrijk om een team samen te stellen met vertegenwoordigers uit alle relevante afdelingen. Laat deze teamleden begrijpen hoe eCommerce impact heeft op hun werk en hoe ze kunnen bijdragen aan het succes ervan. 

Bij grotere bedrijven bestaan er vaak aparte interne eCommerce teams. Als je een kleiner bedrijf bent, kan het lastiger zijn om alle focus op een eCommerce project te leggen. In dat geval kunnen teamleden eCommerce projecten oppakken naast hun reguliere verantwoordelijkheden. Hier komt de eCommerce manager weer van pas, aangezien het belangrijk is dat mensen het project serieus nemen, de juiste middelen gebruiken en daadwerkelijk bijdragen aan het succes ervan. 

> Lees ook het complete artikel over hoe je een succesvol eCommerceteam creëert.

What's next?

Benieuwd naar de resterende stappen? Deze kun je vinden in ons gratis whitepaper: 10 stappen om te starten met eCommerce

Download de whitepaper gratis!   Contact opnemen