Business Central: Release 2022 - Wave 1

Tweemaal per jaar voert Microsoft een zogeheten Wave update uit, dit zijn de grotere updates van de software en bieden altijd weer nieuwe functies en handigheden. In deze blog wordt een geselecteerd aantal functies vermeld die gepland staan om doorgevoerd te worden in Business Central van april 2022 tot en met september 2022. Zo ben jij alvast op de hoogte van de vernieuwingen en hoe jij alles kunt halen uit deze nieuwe release.

Uit de gehele lijst met aanpassingen, hebben we de belangrijkste punten opgesomd. Een compleet beeld van alle aanpassingen, is beschikbaar op de pagina van Microsoft. 

 

Belangrijkste punten in Business Central 2022 Wave 1

Een van de grootste verandering in Business Central versie 20.0, is dat OAuth communicatie end of life is. Als je Business Central verbindt met derde applicaties via webservices en/of API’s, dan is het verplicht om de verbinding te maken via OAuth2.

Hoe herken je of er gebruik gemaakt wordt van OAuth? Wanneer een verbinding wordt gemaakt via een webservice en/of een API met Business Central Online en je maakt gebruik van een gebruikersnaam en een websleutel, dan maak je gebruik van OAuth. Doordat deze methode niet meer gebruikt kan worden vanaf de update naar Business Central versie 20.0, moet je OAuth2 inrichten zoals we reeds beschreven hebben in een mailing. De informatie van deze mailing vind je via deze link.

 

Nieuwe functies in Functiebeheer

Een aantal versies geleden introduceerde Microsoft de pagina Functiebeheer. In deze pagina is het mogelijk om bepaalde functies handmatig te activeren, zodat deze nieuwe functies eerst intern getest kon worden. Elke nieuwe functie in de pagina Functiebeheer heeft een versie wanneer de nieuwe functie automatisch geactiveerd wordt. Voor de volgende nieuwe functies is dit het geval bij de update van Business Central naar versie 20.0

  1. Uitgebreide e-mailmogelijkheden
  2. Decimal seperator volgens de regio instellingen
  3. Pakkettracering

Voordat de update van Business Central versie 20.0 wordt uitgevoerd in jouw omgeving, adviseren wij je om deze drie functies te activeren in een Sandbox omgeving, zodat deze nog getest kunnen worden.

 

Interessante nieuwe functies in BC20.0

1. Orderklant en verzendklant in projecten
We hebben de veldgroepen Verkopen-aan en Verzenden-aan toegevoegd aan de pagina Vacatures. Bestaande vacatures worden automatisch bijgewerkt en deze nieuwe velden zullen waarden erven van de respectievelijke velden in de Factuur-aan groep die al beschikbaar was. Bovendien worden de velden Uw referentie, Extern documentnummer, Code betalingscondities en Code betalingsmethode toegevoegd aan opdrachten en worden deze gerespecteerd wanneer je facturen aanmaakt.
Lees meer over deze functie.

2. Automatisch accepteren van transacties in Intercompany dagboeken
Nieuwe velden op de pagina Intercompany-instellingen betekenen dat je het bedrijf kunt instellen voor het automatisch aanmaken van ontvangen intercompany-transacties van intercompany-partners, geboekt via het intercompany-dagboek.

In deze releasewave voegen we een nieuwe Intercompany Setup-pagina toe, en we beëindigen de oudere. De nieuwe functie moet zijn ingeschakeld op de pagina Functiebeheer.

intercompany setup

Lees meer over deze functie.

3. Vaste hoeveelheden in stuklijsten voor productie met betrekking tot het verbruik

Je kunt de optie Vaste hoeveelheid selecteren in het veld Berekeningsformule op productiestuklijstregels, planningscomponenten en productieordercomponenten om ervoor te zorgen dat het verbruik van een component hetzelfde is.

 
Je kunt kiezen uit de volgende waarden in het veld Berekeningsformule:

  • Blanco: De hoeveelheid wordt niet berekend.
  • Lengte: Aantal = Lengte * Aantal per
  • Lengte * Breedte: Aantal = Lengte * Breedte * Aantal per
  • Lengte * Breedte * Diepte: Aantal = Lengte * Breedte * Hoogte * Aantal per
  • Gewicht: Aantal = Gewicht * Aantal per
  • Vaste Hoeveelheid = Hoeveelheid Per

Lees meer over deze functie.

4. Uitbreiding op boeken met uitstelcodes
Je kunt perioden definiëren waarin je mensen uitstel van betaling toestaat voor specifieke gebruikers op de pagina Grootboekinstellingen en voor gebruikers op de pagina Gebruikersinstellingen door datums in te voeren in de velden Uitstel van boeking toestaan ​​van en Uitgestelde boeking toestaan ​​naar velden. Hierdoor kunnen mensen uitstelposten in een toekomstige periode posten, ook al blokkeren de velden Posting van/naar toestaan ​​andere posten.

Voor uitstelsjablonen heb je nu de mogelijkheid om het begin van het volgende kalenderjaar op te geven als de startdatum.
Lees meer over deze functie.

5. Eenvoudig documenten en posten zoeken
Het vinden van gerelateerde documenten en boekingen is een bestaande mogelijkheid van Business Central die je kunt gebruiken om boekingen bij te houden die zijn gegenereerd tijdens het boeken van specifieke transacties. De functie Vermeldingen zoeken was beschikbaar op de meeste pagina's die geposte document- of documentvermeldingen weergeven, maar is nu ook beschikbaar in alle rolcentrums.
Lees meer over deze functie.

6. Statussen van documenten
Om het gemakkelijker te maken om documenten die open of vrijgegeven zijn snel te identificeren, vooral bij het bekijken van een lijst met documenten, hebben de statussen Open en Vrijgegeven verschillende lettertypekleuren.

status documenten

Wanneer je meerdere documenten vrijgeeft of opnieuw opent, toont een bevestiging het aantal geselecteerde documenten en het aantal dat ongewijzigd blijft.

Screenshot-Mar-31-2022-01-20-07-75-PM

Lees meer over deze functie.

7. Instellen van dimensies op vestigingen
Je kunt nu standaard dimensies voor een locatie instellen op de pagina Vestiging door Vestiging en vervolgens Dimensies te kiezen. De standaarddimensies van de locatie worden gekopieerd naar posten en documenten wanneer je de locatie op een regel opgeeft, maar je kunt de dimensie op de regel indien nodig verwijderen of wijzigen. Je kunt eisen dat gebruikers dimensies opgeven voor specifieke locaties voordat ze een regel kunnen boeken.
Lees meer over deze functie.

8. Vanuit Outlook-invoegtoepassing voor Business Central mogelijk om bijlages aan Business Central records toe te voegen
De Outlook add-in biedt nu de mogelijkheid om e-mailbijlagen te kopiëren naar het record dat wordt weergegeven in de invoegtoepassing. De invoegtoepasing geeft bijvoorbeeld automatisch het contactrecord weer dat overeenkomt met de huidge e-mailafzender, waaruit u naar de laatste verkooporder van die klant kunt navigeren. 

screenshot2

Lees meer over deze functie.

9. Nieuwe mogelijkheden in rapportageschema’s
Financiële rapporten kunnen worden gegenereerd met behulp van nieuwe mogelijkheden voor rekeningschema's:

  • Je kunt het rapport Rekeningschema's in liggend formaat afdrukken.
  • Je kunt bepalen hoe het cijfer nul wordt afgedrukt (als "0", "-" of (blanco)). Wanneer je nullijnen overslaat, kun je nu kopteksten, begintotalen en eindtotalen behouden om de schemastructuur leesbaar te houden.
  • Wanneer je rekeningschema's definieert, kunt je grootboekrekeningcategorieën gebruiken als het totaalfilter voor kolommen en definiëren of kolommen die geen inhoud bevatten, moeten worden verborgen.
  • Het Overzicht Account Schema's ondersteunt nu 15 kolommen ter ondersteuning van budgetten voor 12 maanden + totaal.
  • Je kunt rekeningschema's exporteren en importeren van of naar bestanden, wn (Begin-totalen) worden nu bewaard bij het afdrukken om de structuur van het rekeningschema te behouden. Je kunt er ook voor kiezen om regels af te drukken die zijn gemarkeerd als Tonen=Nee, wat het valideren van de rekeningschema's gemakkelijker maakt wanneer je ze aan het ontwerpen bent.

Lees meer over deze functie.

10. Excel als aangepast rapport (naast Word)
Excel-lay-outs werken op dezelfde manier als Word- en RDLC-lay-outs, omdat ze kunnen worden bewerkt en weer kunnen worden opgeslagen in Business Central.

Met Excel-lay-outs voor Business Central-rapporten kunnen gebruikers nu eenvoudig rapportlay-outs maken en bewerken door gebruik te maken van het volledige palet aan mogelijkheden in Excel, zoals schuifregelaars, diagrammen, grafieken en draaitabellen.
Lees meer over deze functie.

 

Wil je nog meer waarde toevoegen aan Business Central? 

Check dan vooral onze Appstore. Deze is namelijk goed gevuld met allerlei handige extra uitbreidingen voor Business Central!

Bekijk de App Store