Nieuws & Blog

Nieuwe functies in Business Central 2025 Wave 1 – bekijk de highlights van Eelco in deze handige video's.

Nieuwe functies in Business Central 2025 Wave 1. | ABC E BUSINESS
7:57

2025-04-16 -- Business Central Wave 1 - Eelcos highlights -- 1000X667PX

De Wave 1 release van Microsoft Dynamics 365 Business Central brengt weer een groot aantal waardevolle vernieuwingen met zich mee. Om je snel inzicht te geven in de impact en toepassingsmogelijkheden van deze release, heeft onze consultant Eelco een selectie samengesteld van informatieve video's waarin de belangrijkste verbeteringen helder worden toegelicht.

In de video’s komt een breed scala aan onderwerpen aan bod. Denk aan nieuwe en verbeterde rapportagemogelijkheden in Excel en Power BI, ondersteuning van CoPilot bij onder meer verkoop- en inkoopprocessen, optimalisaties in de gebruikersinterface én uitbreidingen binnen productie, projectbeheer en duurzaamheid. Ook worden interessante innovaties uitgelicht, zoals de introductie van de Payables Agent en de standaardintegratie met Dynamics 365 Field Service.

Bekijk in het uitklapmenu hieronder naar Eelco’s aanbevolen video’s, gepaard met een korte beschrijving, en ontdek wat de Wave 1 release voor jou kan betekenen.

 


What’s new: Manufacturing analytics (new and updated reports).
Nieuwe en aangepaste rapporten voor inzicht in het productieproces. De PowerBI Productie app is geüpdatet met nieuwe KPI’s. Een aantal bestaande rapporten hebben een nieuw Excel lay-out en/of Word lay-out gekregen. Waardoor deze rapporten aangepast kan worden qua lay-out. Daarnaast is het mogelijk om beter het productieproces te analyseren met behulp van de Excel lay-outs.

Introducing: Discover and explore reports.

In het menu is een sectie toegevoegd waarin eenvoudig gezocht kan worden naar rapporten. Daarnaast is informatie over het rapport makkelijk te raadplegen aan de hand van instructie tips.

What’s new: Excel reporting (for finance, sales, purchasing, fixed assets and sustainability).

Excel rapporten in diverse modules in Business Central gaan de standaard legacy rapporten vervangen. De Excel varianten van deze rapporten zullen eerst toegevoegd worden. In een latere versie van Business Central zullen de legacy rapporten niet meer beschikbaar zijn.

What’s new: Post emissions with the general journal.

Het aanmaken van duurzaamheidsboekingen is naast het duurzaamheidsdagboek en de inkoopfacturen/inkoopcreditnota’s nu ook mogelijk om deze aan te maken in het diversendagboek.

What’s new: Enhancements in Intrastat.

De mogelijkheid om verplichte velden in te stellen welke benodigd zijn voor de intrastat aangifte, zodat deze ingevuld wordt voordat de boeking uitgevoerd wordt. Daarnaast is de functie meerdere BTW-nummers voor klanten meegenomen in de Intrastat aangifte.

Introducing: Sales order agent.

Aan de hand van de Sales order agent gaat CoPilot het verkoopproces begeleiden door het uitlezen van een e-mail postvak tot en met het aanmaken van een verkooporder.

What’s new: Power BI (for Subscription billing).

Nieuwe Power BI extensie voor contractmanagement waar nieuwe grafieken met KPI’s van de contracten getoond worden.

What’s new: Integration with Dynamics 365 Field Service.

Standaard integratie tussen de service module van Business Central en Dynamics 365 Field Service. Hiervoor is de Field Service extensie beschikbaar in Microsoft App Store.

What’s new: Business Central user experience and productivity.

Diverse aanpassingen om het gebruik van Business Central gebruiksvriendelijker te maken. De volgende aanpassingen zijn zoal doorgevoerd:

  • Opmaak van pagina’s is geoptimaliseerd.
  • Daarnaast is het mogelijk om de grote van de feitenblokken aan te passen.
  • Ook is CoPilot toegevoegd in de pagina’s waardoor CoPilot je kan ondersteunen in het invullen van verschillende velden.
  • Vanuit Business Central is het vanaf deze versie mogelijk om PDF Documenten zonder te downloaden te openen in de browser.
What’s new: Summarize with CoPilot.

CoPilot geeft samenvattingen weer op diverse pagina’s. Bijvoorbeeld in een klantenkaart en de geboekte verkoopfacturen. Enkel informatie wordt getoond waar de gebruiker ook de machtigingen voor heeft.

What’s new: Autofill fields with CoPilot.

Ook is CoPilot toegevoegd in de pagina’s waardoor CoPilot je kan ondersteunen met het invullen van verschillende velden.

What’s new: Chat with CoPilot in 2025.

Deze functie was reeds als preview beschikbaar sinds Business Central 25.3. Vanaf Business Central 2025 Releasewave 1 is deze functie standaard beschikbaar. Aan de hand van chatten in Business Central kan aan CoPilot vragen gesteld worden.

What’s new: Data analysis.

Toevoeging van complexe crossentiteits-analyse mogelijkheid binnen de analyse pagina’s. In de Analyse pagina’s kunnen velden toegevoegd worden vanuit de gerelateerde pagina’s.

Introducing: Payables agent.

CoPilot kan je begeleiden met het payables proces van importeren facturen tot en met het boeken van de facturen. Deze functie is nog in ontwikkeling en verwacht beschikbaar te zijn halverwege dit jaar.

What’s new in project management: Receive project items with receipt or put-aways.

Vanuit de projecten is ten eerste een functie gemaakt om inkooporders te maken vanuit de projectplanning-regels. Daarnaast is het mogelijk om magazijnfuncties te gebruiken voor de inkooporderregels welke verwerkt moeten worden via magazijnfuncties.

What’s new in manufacturing: Streamline product design.

Diverse aanpassingen doorgevoerd met betrekking tot de productie, zoals:

  • Bijlages in productie pagina’s.
  • Productiestuklijst verbeteringen.
  • Inzichtelijkheid in de actieve versie van de productiestuklijst.
What’s new in manufacturing: Reverse production order transactions.

Gereed gemelde productieorders kunnen teruggedraaid worden naar de status vrijgegeven productieorder. Hiermee worden ook de verschillende posten automatisch tegen geboekt.

What’s new: Enhancements in E-Documents.

Aanmaken van e-documenten vanuit geboekte verkoopfacturen welke verstuurd wordt via een service of (gelijktijdig) via een e-mail.

What’s new: Financial reporting.

In deze release wordt de financiële rapportages in Business Central uitgebreid met een beter gebruikersinterface, keuze in weergave van negatieve bedragen, afdrukken in landscape formaat en toevoeging van Excel Lay-outs.

What’s new in manufacturing: Order processing.

In deze release zijn verbeteringen doorgevoerd om gebruikers meer tooling te geven in het productieproces, waaronder de mogelijkheid om de status van productieorders te wijzigen voor meerdere productieorders tegelijkertijd, de einddatum handmatig passen in de productieorderregels, verbeterde beschikbaarheidswaargave binnen de productieorders, bewerken in Excel, afdrukken van barcode labels, etc.

What’s new in manufacturing: Costing.

In deze release zijn verbeteringen doorgevoerd om gebruikers meer tooling te geven in het productieproces, waaronder de mogelijkheid om de status van productieorders te wijzigen voor meerdere productieorders tegelijkertijd, de einddatum handmatig passen in de productieorderregels, verbeterde beschikbaarheidswaargave binnen de productieorders, bewerken in Excel, afdrukken van barcode labels, etc.


Of je nu al werkt met Business Central of je klaarmaakt voor de overstap, deze release biedt weer volop kansen om processen verder te stroomlijnen en efficiënter te werken. Wil je meer weten over wat de nieuwe functionaliteiten voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op – we denken met je mee en helpen je graag verder!

Contact opnemen  Meer over Business Central

ERP. MADE. EASY.
Dat is onze belofte aan jou. Wij geloven dat een ERP-systeem eenvoudig en toegankelijk moet zijn voor iedereen. We nemen de complexiteit weg en zorgen ervoor dat de overgang naar Business Central zo makkelijk mogelijk is voor jou en je bedrijf.
Met ABC E BUSINESS wordt ERP echt eenvoudig! Neem vandaag nog contact op en ervaar het zelf.