Klantcase

Bruns.

Op bezoek bij.

Recent maakte een van onze klanten de overstap van NAV naar Microsoft Dynamics 365 Business Central toe. Reden te meer voor ons om weer op pad te gaan en hen de kleren van het lijf te vragen. Wat ging goed, wat kon beter en wat zijn de voordelen van het werken met een modern ERP systeem in de cloud?

Bram Rombouts, controller bij Bruns, stond ons te woord en begint het verhaal met een stuk tekst en uitleg over Bruns zelf:

"Wij zijn een inrichter van musea en science centra. Daarin doen we eigenlijk de gehele aanpak wat de inrichting betreft, behalve de collectie. Dit doen we op wereldwijd niveau met een voorname focus op Europa, en daarbij voor een deel in China. Ons hoofddoel hierin is het vertellen van verhalen van bijvoorbeeld bepaalde scheikundige of natuurkundige fenomenen, of ook bijvoorbeeld een historische gebeurtenis. Wij willen de mensen hierin een stuk educatie kunnen geven op een unieke manier."

De uitdaging.

“We liepen tegen problemen aan omdat we nog Navision 2013 hadden. Dat is een wat ouder pakket waar veel maatwerk in zat voor ons, maar op een gegeven moment kwamen we er achter dat Microsoft dit pakket niet meer ondersteunde en werd ons geadviseerd om te gaan kijken om over te stappen. Op dat moment zijn we gaan kijken naar onze concrete wensen. We waren altijd al heel tevreden over Navision en waren er bovendien van overtuigd dat we de overstap naar de Cloud wel moesten doen aangezien dat de toekomst is. We wilden deze overstap zo snel mogelijk maken en hiervoor was een éénmalige transitie benodigd. Toen kwamen we na een gesprek met een ander bedrijf erachter dat ABC hier het verste in is, andere Microsoft partners zijn hier minder in ontwikkeld. Je ziet dat er nog vaak een on-premise omgeving wordt geadviseerd, daar waar ABC E BUSINESS juist de norm stelt om in de Cloud te werken. Daar zijn we erg gecharmeerd van geraakt en zodoende bij ABC gekomen en gebleven.

Het traject begon te lopen rond eind 2020. We liepen toen tegen enkele beperkingen aan van onze huidige Navision omgeving waaruit geconcludeerd werd dat het versienummer te laag was hiervoor. Vervolgens zijn we samen met onze toenmalige partner gaan zoeken naar een oplossing, welke uit bleef. De keuze werd uiteindelijk dus het zoeken naar een vervangende partner voor ons. Na enkele maanden van zoeken kwamen we zodoende ook bij ABC E BUSINESS terecht. Tijdens het voortraject lieten jullie een demo zien met onze data vanuit NAV waardoor dus meteen al de data-migratie te zien was. Dan zie je tijdens de demo al leveranciersgegevens terug in real-time in Business Central… Vanaf toen waren we eigenlijk al verkocht!

_T5B1222 copy

“We hadden eigenlijk al een pakket dat deed wat het moest doen alleen het was niet toekomstbestendig en in de Cloud. Onze verwachting was dan ook om ons huidige systeem om te zetten naar een moderne versie in de Cloud.

De keuze voor ABC was dus eigenlijk niet zo heel moeilijk. De combinatie van jullie Cloud aanpak en daarbij de mogelijkheid om NAV data te migreren, wat bij andere partners nogal een hekelpunt is maar bij ABC juist al in de aqcuisitiefase werd ingezet tijdens de demo, gaf ons het vertrouwen.”

Hoe verliep het implementatie-traject?

“We hebben veel met Eelco (Consultant) gespard waarbij hij vooral keek naar wat er nu al staat aan data en inrichting en of dit naar onze wensen is. Uiteindelijk heeft hij de vertaalslag gemaakt naar de Business Central omgeving toe, kijkend naar of het functioneel kan worden uitgevoerd in Business Central en zo ja, hoe dan? Met als uitgangspunt om zo veel mogelijk bij de standaard te blijven zodat er geen maatwerk aan te pas diende te komen. We hebben als bedrijf wel specifieke eisen die nog wel eens net anders benaderd kunnen worden door Microsoft.

Dit was wel een leuk deel van het proces. Samen met Eelco keken we naar bepaalde vereisten die wij stelden aan de software waarover we samen konden sparren en nadenken om samen naar de perfecte oplossing te komen die in de standaard past en die voldeed aan onze gestelde eisen. Zo kwamen we bij enkele oplossingen die wel in de standaard software geboden worden maar die op een creatievere manier zijn ingezet om toch ons gestelde doel/eis te verwezenlijken.

Samen met Eelco en de developers hebben we samen een product neergezet waar we met trots naar kunnen kijken. De samenwerking verliep goed en was van praktische aard, iedereen denkt mee en levert goede input, al met al dus super tevreden.”

En, ging dit helemaal vlekkeloos?

“Tijdens de migratie-fase bleek in het weekend dat we live gingen dat onze oude data niet echt helemaal volgens de standaard in Business Central ging. Dus het sloot niet aan met de oude en nieuwe situatie, en bracht wel even een moment paniek met zich mee. Toen zij we samen met Eelco en Rob (Systeembeheerder) in het weekend verder gaan zoeken naar een oplossing, welke uiteindelijk gelukkig gevonden werd. Dit was natuurlijk een spannend moment tijdens de live-gang wat we misschien van te voren beter hadden moeten bekijken. Dus daarom kan ik wel meegeven: let er op tijdens de live-gang dat je dit stuk goed test.”

_T5B1224 copy

Tot slot, een tip van de klant.

“Ik zou echt aanraden om zo snel mogelijk naar de Cloud te migreren, dat is uiteindelijk toch waar het écht naartoe zal gaan bewegen. Je kunt nu nog wel eens een on-premise systeem in de armen nemen maar dit betekent concreet gesteld dat je 2 migraties moet doen, want uiteindelijk gaat ook dat systeem over naar een Cloud structuur en kun je weer van voor af aan beginnen met je migratie.”
Profiel-Bram-434X434PX
Bram Rombouts
Controller bij Bruns

Creëer je eigen succesverhaal.

Voor ieder bedrijf en iedere situatie is er een passende oplossing. Zo ook voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op en onze sales advisors leggen het graag uit!
 
Neem contact op Plan een telefonische afspraak