Klantcase
Tony's Chocolonely.

Hoe Business Central bijdraagt aan een missie voor eerlijke chocolade.

Tony’s Chocolonely, wie kent deze lekkere chocorepen niet? Maar dit merk is veel meer dan alleen een chocolademerk. Het is een beweging, een missie, een belofte van eerlijke, slaafvrije chocolade. Het verhaal van Tony’s begon in 2006, toen Teun van de Keuken besloot om de misstanden in de cacao-industrie aan te pakken. Zijn pogingen om dit binnen bestaande chocoladebedrijven te doen, liepen op niets uit. Hij stond letterlijk alleen tegenover de wereld. Zo ontstond Tony's Chocolonely, waarvan de naam 'Tony' afkomstig is van Teun, en 'Chocolonely' verwijst naar het feit dat hij als een roepende in de woestijn was, eenzaam tegen de rest van de industrie. Sindsdien is Tony's Chocolonely symbool komen te staan voor verandering en ethische productie. Hun iconische rode melkreep – want ja, de meeste choco-fabrikanten gebruiken blauw voor melkchocolade – is meer dan een heerlijke traktatie; het is een statement voor een betere wereld.

Om deze missie voort te zetten en de groei van het bedrijf te ondersteunen, is goede bedrijfssoftware waar je op kunt rekenen van groot belang. Vanaf een vroeg stadium was ABC E BUSINESS dan ook al betrokken bij Tony’s Chocolonely. Ze zijn inmiddels al 12 jaar een trouwe klant van ABC en in 2021 hebben we hen begeleid bij de overstap van NAV naar Business Central. In deze klantcase spraken we met Feike, (Head of IT) en Bas (BC consultant) bij Tony's.

Tony's Chocolonely repen
''Als IT'er ben ik heel erg blij met Business Central vanwege de automatische updates en de grote bibliotheek met apps in AppSource. Hierdoor kunnen we met standaardoplossingen werken in plaats van maatwerk te moeten ontwikkelen voor onze specifieke behoeften.’’
BasTonys-zw
Bas Rittershaus
BC Consultant bij Tony's Chocolonely

De overstap van NAV naar Business Central.

Feike, bij Tony’s Chocolonely beter bekend als 'Choc IT', is verantwoordelijk voor alle IT binnen het bedrijf, samen met een team van 8 personen. Aan hem is de taak om ervoor te zorgen dat de chocoladebeweging soepel draait, zowel intern als extern. Hij heeft daarnaast een sleutelrol gespeeld bij de overgang naar Business Central. Bas is als BC consultant één van de medewerkers uit zijn team die een grote bijdrage heeft geleverd aan de overstap.

De verandering van software was niet alleen een grote verandering in hun IT-landschap, maar ook een strategische beslissing om de groei van het bedrijf te ondersteunen. De overgang kwam overigens niet zonder uitdagingen. Het was een leerproces voor het hele team, en best een grote aanpassing om je bestaande systeem achter te laten. Feike vertelt: "Het was een langdurig traject met heel veel voorbereiding. Business Central is ons centrale systeem met talloze koppelingen naar andere systemen, dus alles moest grondig worden getest. Daar heeft ABC ons goed bij geholpen, vooral met het migreren van de data. We begonnen in Europa en zijn uiteindelijk ook in de VS uitgerold. Als laatste moesten we ook nog de fabriek in Borsbeek (vlakbij Antwerpen) overzetten, maar inmiddels zijn we met al onze teams over op Business Central." 

De overstap naar Business Central heeft Tony's Chocolonely aanzienlijke voordelen opgeleverd. Kostenbesparing was een belangrijk aspect. Feike benadrukt: "Het is voordeliger om op een SaaS-applicatie als Business Central over te stappen. Daarnaast heeft het ons geholpen bij centrale administratie en user management, wat aanzienlijke besparingen heeft opgeleverd." >>

De verandering bracht niet alleen financiële efficiëntie, maar ook een verbeterde gebruikerservaring. De medewerkers van Tony's Chocolonely konden efficiënter werken en zich concentreren op hun missie: eerlijke chocolade maken. Bas voegt eraan toe: "Als IT'er ben ik heel erg blij met Business Central vanwege de automatische updates en de grote bibliotheek met apps in AppSource. Hierdoor kunnen we met standaardoplossingen werken in plaats van maatwerk te moeten ontwikkelen voor onze specifieke behoeften."

Shape_Tonys
"Business Central is ons centrale systeem met talloze koppelingen naar andere systemen, dus alles moest grondig worden getest. Daar heeft ABC ons goed bij geholpen, vooral met het migreren van de data.''
FeikeTonys-zw
Feike van der Werf
Head of IT bij Tony's Chocolonely

Een langdurige en succesvolle samenwerking.

Bas vertelt: "ABC is al heel lang onze partner. De overgang naar Business Central was een uitdaging, maar ze hebben ons goed begeleid en de samenwerking versterkt. Ze begrijpen onze behoeften en ondersteunen ons bij de groei die we doormaken." Feike vult aan: "Met zo’n langdurige samenwerking zijn er ook zeker wel eens hobbels op de weg geweest. Maar sinds de overgang naar Business Central gaat de samenwerking weer goed. Ze helpen ons ook bij het vinden van partners in andere gebieden, zoals in Amerika, waar we ondersteuning nodig hebben voor onze groei."

Feike en Bas van Tony's
TC_classics_open_stapel_11_CMYK_2017-e15522351142512

Grote toekomstplannen.

Tony's Chocolonely heeft grote plannen voor de toekomst. Feike zegt: "Ons ultieme doel is de chocoladeketen 100% slaafvrij maken. De groei komt voornamelijk uit internationale expansie. Nieuwe producten zullen blijven verschijnen, en dat betekent nog veel werk voor Business Central en nieuwe systemen binnen Tony's."

En wij van ABC E BUSINESS, zijn maar al te trots dat we deel uit mogen maken van hun reis naar een 100% slaafvrije chocoladeketen.

Creëer je eigen succesverhaal.

Voor ieder bedrijf en iedere situatie is er een passende oplossing. Zo ook voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op en onze sales advisors leggen het graag uit!
 
Neem contact op Plan een telefonische afspraak