Nieuws & Blog

Duurzaamheid in 2024: 7 voordelen en 7 uitdagingen.

Meedoen aan de vverduurzamingstrend-1

Laatst herzien op 18 juli 2024.

Consumenten van over de hele wereld keren zich steeds meer tot bedrijven die zich inzetten voor het milieu. Dit is een van de redenen waarom veel organisaties ervoor kiezen om ‘groen’ te worden. Er zijn echter zowel voordelen als uitdagingen waar rekening mee gehouden moet worden bij het verduurzamen van je bedrijf. Laten we deze eens bekijken, zodat je de juiste beslissing kunt maken.

De voordelen van meedoen aan de verduurzamingstrend.

1. Vermindering van vervuiling.

Door verduurzaming kan er aanzienlijk minder afval worden gegenereerd, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen. Eenvoudige maatregelen, zoals het uitzetten van computers en verlichting aan het einde van de dag, kunnen direct leiden tot lagere elektriciteitskosten. Ook het recyclen van papier draagt niet alleen bij aan het milieu, maar kan ook de bedrijfsprestaties bevorderen. 

2. Gezondere werkomgeving.

Een groene aanpak zorgt automatisch voor een gezondere werkomgeving. Dit kan resulteren in een lager ziekteverzuim en heeft ook vele voordelen, zoals verlaging van de medische kosten en hogere productiviteitsniveaus. Begin klein door bijvoorbeeld biologische voeding aan te bieden of milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen te gebruiken.

3. Kostenbesparing.

Het eerder genoemde voorbeeld van het uitzetten van computers en verlichting kan ook aanzienlijke kostenbesparingen opleveren. Door medewerkers bewust te maken van onnodig printen, kunnen ook kosten worden bespaard op printerinkt. Deze besparingen kunnen worden geïnvesteerd in andere aspecten van het bedrijf. Bovendien draagt je op deze manier direct bij aan een milieuvriendelijk beleid. 

4. Kortingen en subsidies.

Het verduurzamen van je bedrijf kan in aanmerking te komen voor subsidies die door overheden zijn geïntroduceerd vanwege de klimaatcrisis. De specifieke subsidies variëren per land, maar kunnen bijvoorbeeld flinke kortingen bieden op zonnepanelen of andere vormen van hernieuwbare energie.

5. Goede PR.

Verduurzaming heeft niet alleen financiële voordelen, maar kan ook de reputatie en het imago van je bedrijf aanzienlijk verbeteren. Met voortdurende campagnes die de duurzame inspanningen van je bedrijf benadrukken, kun je zelfs klanten van concurrenten aantrekken die jouw groene aanpak waarderen.

6. Consumentenvraag.

De vraag naar duurzame goederen en diensten groeit wereldwijd snel. Door hierop in te spelen en dergelijke producten en diensten aan te bieden, kun je je concurrentiepositie versterken en meer klanten aantrekken. 

7. Duurzaamheid.

Het is vanzelfsprekend dat een groene aanpak ervoor zorgt dan je bedrijf duurzamer wordt en een langere levensduur heeft in vergelijking met bedrijven die hier geen aandacht aan besteden. Door sociale en ecologische aspecten te integreren in je dagelijkse bedrijfsvoering, zoals beschreven in het boek “Sustainability a Better Brand of Business” van Gary Langenwalter, presteren bedrijven over het algemeen beter dan bedrijven die dit niet doen.

Uitdagingen en valkuilen.

1. Tijdsinvestering.

Het vergt tijd om een duurzame aanpak te implementeren. Het opzetten van een duurzame infrastructuur en het continu monitoren van systemen vergt inspanning. Op de lange termijn zullen de kosten echter opwegen tegen de opbrengsten.

2. Hoge opstartkosten.

Verduurzaming kan op korte termijn hoge opstartkosten met zich meebrengen. Echter, op de lange termijn biedt het aanzienlijke voordelen, zowel in termen van kostenbesparingen als in verbetering van het imago bij het grote publiek.

3. Hogere productie kosten.

In het begin kunnen duurzame producten hoge productiekosten met zich meebrengen. Maar op de lange termijn kunnen deze kosten worden gecompenseerd door de voordelen die duurzaamheid biedt.

4. Klantreacties.

Het maken van valse beloften of claims over duurzame inspanningen, ook wel “greenwashing” genoemd,  kan ernstige negatieve reacties veroorzaken. Wees eerlijk en transparant in je duurzaamheidsinspanningen om het vertrouwen van klanten te behouden.

5. Zoeken naar nieuwe investeerders.

Het is mogelijk dat je huidige partners, leveranciers of resellers niet dezelfde aanpak willen volgen. Als bedrijf moet je dan inspanningen leveren om de juiste partners te vinden die je duurzaamheidsdoelen delen.

6. Complexiteit van bedrijfsmodellen.

Veel bedrijven zijn momenteel gericht op winstmaximalisatie. Het overstappen naar een groenere aanpak vereist het integreren van meerdere factoren, zoals winst, planeet en mensen, om een nieuw winstmodel te creëren.

7. Geduld en discipline.

Duurzaamheid vergt geduld en discipline. Het verminderen van voedselverspilling, innoveren in productieprocessen en verpakkingen, en het verminderen van afval zijn complexe vraagstukken die tijd en doorzettingsvermogen vergen. Bedrijven die actief werken aan duurzaamheid kunnen echter profiteren van de voordelen die het biedt.

Zo zijn er fabrikanten die innoveren rond overtollige of overgebleven ingrediënten om nieuwe producten te creëren, zoals Cascara Coffee en insecteneiwit. Zeewier, maïszetmeel of producten op basis van paddenstoelen vervangen bijvoorbeeld plastic verpakkingen. 

Hoe Microsoft organisaties helpt om hun duurzaamheidstraject te versnellen.

Microsoft heeft een nieuwe Cloud-oplossing geïntroduceerd, genaamd Microsoft Cloud for Sustainability, waarmee bedrijven hun duurzaamheidsdoelen kunnen versnellen Deze oplossing biedt bedrijven de mogelijkheid om hun CO2-uitstootvermindering in kaart te brengen, betere inzichten te verkrijgen en op basis daarvan gemakkelijker acties te ondernemen of doelen bij te stellen. Met Microsoft Cloud for Sustainability kunnen organisaties hun milieu-impact beter begrijpen en effectieve strategieën ontwikkelen om hun duurzaamheidsinspanningen te verbeteren. 

Wil je meer weten over Microsoft Cloud for Sustainability en hoe het jouw organisatie kan helpen bij het versnellen van duurzaamheidsinspanningen? Lees er meer over in onze blog of neem contact met ons op.

Meer over Microsoft Cloud for Sustainability

ERP. MADE. EASY.
Dat is onze belofte aan jou. Wij geloven dat een ERP-systeem eenvoudig en toegankelijk moet zijn voor iedereen. We nemen de complexiteit weg en zorgen ervoor dat de overgang naar Business Central zo makkelijk mogelijk is voor jou en je bedrijf.
Met ABC E BUSINESS wordt ERP echt eenvoudig! Neem vandaag nog contact op en ervaar het zelf.