Nieuws & Blog

eCommerce processen optimaliseren met een ERP systeem.

groothandel-e-commerce-best-practices-wide-2

Herzien op 13 juni 2023.

ERP, wat kun je er mee?

ERP, staat voor Enterprise Resource Planning, is computersoftware bedoeld om bedrijfsprocessen, voorzieningen, mankracht en data te verenigen en daardoor grip en controle te bieden tijdens het uitvoeren van alle dagelijkse werkzaamheden in de gehele bedrijfsvoering. Klinkt als een hypermodern stukje computertechnologie? Nou, toen het zijn oorsprong zag enkele decennia terug was dat het zeker, nu is het gewoon een briljant stuk technologie waar héél veel bedrijven in verschillende branches niet meer zonder kunnen! Het is inmiddels zo gebruikelijk en toegankelijk dat het niet alleen meer is weggelegd voor enorme bedrijven met evengoed enorme financiële middelen.

Met ERP-software voer je als het ware een rode lijn door de gehele bedrijfsvoering, verschillende bedrijfsonderdelen en systemen worden feilloos aan elkaar gekoppeld en kunnen communiceren met elkaar. Dit houdt bijvoorbeeld in dat gegevens bij iedereen binnen het bedrijf hetzelfde zullen zijn, waardoor er strakker geschakeld en gepland kan worden wat financieel gezien altijd voordeel zal opleveren. Wanneer alle data toegankelijk en universeel is voor iedereen wordt er ook weer tijd bespaard op het invoeren, en controleren, van gegevens en bijkomende administratieve taken. Door dit soort herhalende taken over te laten aan de ERP software ontneem je effectief de kans op fouten en alle bijkomende gevolgen.

eCommerce vraagt om nieuw logistiek proces.

De komst en impact van eCommerce in de welbekende kanaalmix is geen schokkend wereldnieuws an sich meer voor de meeste. Maar, wat dit ongezien voor veranderingen heeft meegebracht in de traditionele ketens zal voor de gemiddelde websitebezoeker niet per se van belang zijn. Echter hebben dusdanige ontwikkelingen voor 100% invloed op het succes van je bedrijf en de bijkomende verkoopcijfers.

Je klanten hebben dankzij een ERP systeem aan de achterkant bijvoorbeeld direct inzicht in de huidige voorraadstatus van je producten, wanneer ze het product kunnen verwachten te ontvangen en daarbij ook wanneer een product momenteel niet voorradig is en wanneer het terug op voorraad zal komen in je magazijn. Zo bedien je klanten beter en geheel naar verwachting wat voor het consumentenvertrouwen en de bijhorende verkoopcijfers bepalend is.

Het is natuurlijk al een hele klus om klanten in eerste instantie op je website te krijgen, de aandacht vast te houden en ze vervolgens ook te laten converteren. De hedendaagse klantreis is anders dan de traditionelere verkooptrajecten. Aan het zogeheten Amazon effect is geen ontkomen meer en heeft voor verandering in het koopgedrag van de consument gezorgd. De consument verwacht nu eenmaal razendsnelle (en het liefste gratis) bezorging en daarbovenop natuurlijk scherp geprijsde artikelen. Deze verwachtingen drukken een stempel op je logistiek en de toeleveringsketen van je producten. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om internationale grenzen over te gaan met je leveringen wat een flinke boost in de verkoopcijfers teweeg kan brengen, maar tevens ook een grotere werkdruk kan opleveren in het picken en verwerken van de orders.

Al deze extra druk die wordt uitgeoefend op de resources van je bedrijf kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken. Met slimme automation toepassingen in het magazijn valt hier veel grond te winnen. Het gebruik van een barcode scanning oplossing bijvoorbeeld, die in directe verbinding staat met het voorraadsysteem van je producten. Bij lage voorraadniveaus kan een slim ingericht ERP systeem automatisch een nieuwe bestelling plaatsen bij de leverancier waardoor het voorraadniveau zonder al te veel inspanning altijd gezond blijft.

Wanneer er meer orders verwerkt worden neemt ook de kans op retournatie hiervan toe, dit is helaas een onontkoombaar gegeven. Dit vormt een uitdaging, maar wel eentje die ook kansen biedt om het voor de kopende bezoeker net even wat gemakkelijker te maken. Je kunt hier tijdens de aankoop al aandacht op vestigen, door potentiële kopers tijdens de aankoop te wijzen op een retourbeleid waar geen onverwachte haken en ogen aan (kunnen) zitten zorg je voor een hoog servicegehalte, iets waar je veel twijfels mee weg zult nemen!

Retournatie is natuurlijk in een verkooptraject de minst gewenste uitkomst, maar helaas ontkom je er niet aan. Het is verstandig om hier toch een lange termijnvisie op toe te passen, wanneer een koper zonder moeite een retour heeft kunnen uitvoeren wordt de kans aanzienlijk groot dat hij of zij alsnog een terugkerende klant blijft. Is het retourproces een zware bevalling voor ze? Dan is de kans extreem groot dat dit de laatste aankoop is geweest. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van gratis retournatie, waar bij het ontvangen van het pakket al gedacht is aan een retourlabel, een lekker laagdrempelig retourproces dus. Dit klinkt als een arbeidsintensief proces waar tijdens het verzenden vanuit het magazijn al extra moeite moet worden gedaan. Klopt, zo klinkt het inderdaad. Maar wanneer dit in goede banen wordt geleid met slimme software dan is dit niet per se een zware klus. Het pakket wordt bij binnenkomst gescand door een werknemer, het systeem herstelt het huidige voorraadpeil van het product en zal de terugbetaling initiëren. Simpel gesteld is met één druk op de knop (van de handscanner in dit geval) het hele retourproces verwerkt. Daar waar traditioneel meerdere mensen gemoeid waren met deze verschillende aaneengesloten handelingen.

→ Check ook de blog: 9 voordelen van een eCommerce integratie met ERP.

Integreren van ERP met eCommerce en het optimaliseren van je bedrijfsprocessen.

Hopelijk raad je het inmiddels al: met ERP software zijn alle schakels van je bedrijfsprocessen aan elkaar verbonden waardoor dit zo strak mogelijk in de juiste planning kan worden gegoten. Efficiëntie is waar het om draait! Een bijkomend voordeel wanneer alles gestructureerd en gestroomlijnd wordt verwerkt in een centraal systeem is dat ook deze resultaten perfect meetbaar zijn. Binnen luttele seconden tover je een bak aan data om in een overzichtelijk dashboard. Deze is terug te vinden op een algemene plek in het ERP systeem welke gevuld is met voor jou relevante, en zelf ingestelde, weergaves en grafieken. Dit zal invloed hebben bij het maken van betere beslissingen gebaseerd op actuele prestaties en cijfers. Zo verenig je interne afdelingen met elkaar en kun je met z’n allen de pijlen op hetzelfde doel richten: de groei van het bedrijf. Door te sturen aan de hand van data-gedreven resultaten kun je beter op- en afschalen met je mankracht en resources. Zeg maar gedag tegen verspilde energie want optimaliseren is key!

Zo komt ook het werken in de Cloud, zoals dat altijd genoemd wordt, naar voren toe. Een hele logische stap voor veel bedrijven. Hiermee vergroot je simpelweg in één klap de potentie van je werknemers en bedrijfsprocessen. Informatie is toegankelijk op ieder moment van de dag en op elk apparaat met internet toegang. Een ander groot voordeel hiervan is dat er flink in hardware kosten zal worden gesneden. Het onderhoud van de servers en het computernetwerk ligt niet meer voor eigen rekening wat enerzijds financieel voordeel biedt en anderzijds ook een flinke beveiliging laag op je data legt. Dit is een grote win-win voor iedere eindgebruiker.

Kies een eCommerce platform naar keuze.

Aan eCommerce platformen geen gebrek. Inmiddels zijn er in dit landschap vele paden te bewandelen. Bekende spelers in dit veld zijn bijvoorbeeld Sana Commerce, Magento, WooCommerce, Lightspeed, Dynamics eShop… Enfin, de mogelijkheden gaan diep. Neem een kijkje op de eCommerce pagina op onze site voor een handig overzicht van de te verwachten voorzieningen wanneer je voor een dergelijke oplossing kiest.

Een ERP-systeem kan ook jouw eCommerce organisatie naar een hoger niveau tillen. Download dan onze gratis whitepaper en lees meer over de mogelijkheden en trends in de eCommerce branche.

Neem contact met ons op   Download eCommerce Whitepaper