Hoe vaak kochten consumenten in 2019 iets in een webwinkel

E-commerce geïntegreerd met je ERP-software

E-Commerce is booming. Dat wist je al natuurlijk. Maar wist je ook dat 98% van de Nederlandse consumenten in 2019 minstens een keer iets in een webshop heeft gekocht? Uit het onderzoek van Capterra blijkt dat meer dan de helft van die online shoppers meer dan 10 keer online bestelde, waarvan 19% zelfs meer dan 20 keer.

Om mee te gaan met deze trend heb je een goede webshop nodig. Zeker voor bedrijven met redelijk wat orders is het belangrijk om je bedrijfsprocessen te automatiseren om kosten en tijd te besparen. Daarom is e-commerce, geïntegreerd met je ERP-software, een toegevoegde waarde voor je onderneming.

23,7 miljard online besteed in 2019

De Nederlandse consumenten hebben in 2018 online 23,7 miljard euro besteed. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. De cijfers van Thuiswinkel Markt liegen er niet om.

De online-markt is inmiddels gegroeid naar een robuuste 26% van de totale consumentenmarkt. Als je dit splitst naar producten en diensten, dan is het marktaandeel van diensten zoals reizen en concertkaartjes online zelfs 79%. 17% van de producten kopen we online; daar is dan ook nog de grootste groei te verwachten.

Infographic Thuiswinkel Markt Monitor

Wij helpen je met jouw uitdagingen

Ben je ondernemer en heb je al een webshop of ben je enigszins bezig met e-commerce? Dan zul je zeker je volgende stappen moeten maken om relevant te blijven in de toekomst.

Heeft je bedrijf nog geen webshop? Neem dat dan zeker op in je strategische planning. Wij helpen je er graag mee!

Neem contact met ons op

Home Page

De online markt kent voor 2020 de nodige uitdagingen:

Fulfillment en logistiek

Bestellingen welke worden geplaatst in jouw webshop moeten direct doorgezet worden naar fulfillment. Je kunt hiervoor een externe fulfillment partij in de hand nemen, of je hebt een eigen warehouse. In het eerste geval zal een order direct doorgezet moeten worden naar de externe partij; zorg ervoor dat je software hiervoor geschikt is. In het tweede geval, zul je zelf de order klaarzetten en op het moment dat alles gepickt is, wordt het pakket aangemeld bij de externe vervoerder. Ook deze laatste stap gebeurt automatisch natuurlijk.

Retourstroom

Online shoppers bestellen steeds vaker meerdere versies van één product, of meerdere maten in geval van kleding. Nergens in Europa wordt (procentueel) zó veel geretourneerd als in Nederland. In de kledingbranche betreft het aantal retouren zelfs 40%. Er zijn inmiddels slimme softwaresystemen ontwikkeld om het aantal retouren te reduceren. En een eenvoudige tip alvast: maak niet al te mooie foto’s; dan is de teleurstelling van het echte product minder groot.

Crossborder

De crossborder e-commerce zal in 2020 twee maal zo snel groeien als de binnenlandse verkopen. En het gaat vaak om grote bestellingen. 20% van die orders zullen een orderwaarde van meer dan € 160,00 betreffen. De online verkopen naar het buitenland zullen de e-commerce omzet met 10% doen stijgen. Jeroen Dekker van Active Ants: “Ik kan ondernemers alleen maar adviseren om in te spelen op de kansen die grensoverschrijdend handelen biedt. Het is eten of gegeten worden, dus profiteer van die enorme groeimarkt.”

Oprukkende platforms

“Bol.com als webwinkel alleen heeft geen toekomst,” stelde Huub Vermeulen, CEO Bol.com. Bol.com, CoolBlue, Amazon, Alibaba, Zalando, eBay… er zijn veel voorbeelden van e-commerce platforms te noemen. En die platforms hebben succes. In Duitsland zie je dat Amazon.de jaarlijks meer om zet dan alle andere Duitse webshops bij elkaar. Dit vormt een grote bedreiging voor een kleinere webshop. Je zult als aanbieder van producten online onderscheidend moeten zijn in het product, de service of de beleving die mensen bij je kopen.

Jouw E-commerce platform naar keuze

ABC E BUSINESS heeft al jaren ervaring met het optimaliseren van e-commerce en bedrijfsprocessen. Zo zorgen we ervoor dat je webshop naadloos integreert met je Dynamics 365 Business Central ERP-systeem aan de achterkant. We zorgen er ook voor dat onze klanten internationaal zaken kunnen doen en dat de logistiek en integratie met de LSP (Logistieke Service Provider) geregeld is.

Wij helpen onze klanten meer te bereiken en e-commerce uitdagingen om te zetten in mogelijkheden. En met succes! Hieronder staan enkele voorbeelden van beschikbare oplossingen.

Neem contact met ons opPlan een telefonische afspraak