Nieuws & Blog

Hoe een Magento ERP integratie jouw bedrijf ten goede komt?

Magento ERP integratie

Magento is een van de populairste eCommerce platformen om een webshop te bouwen en te beheren. Een ERP-systeem (Enterprise Resource Planning), daarentegen, is een syteem dat de oplossing biedt aan bedrijven om hun andere, eveneens, belangrijke bedrijfsprocessen te beheren, automatiseren en te optimaliseren.

Daarom zijn deze twee systemen/software-oplossingen bijna niet van elkaar weg te denken om te zorgen voor een zo efficiënt mogelijke bedrijfsvoering. De integratie van Magento met een ERP-systeem kan en zal ongetwijfeld bedrijven naar een hoger en vooral efficiënter niveau tillen.

In deze blogpost verkennen we de grootste voordelen van de integratie van een Magento-shop met een ERP-systeem, maar ook kijken we (kort) naar welke extra's een Magento integratie, specifiek met, Business Central opleverd.

 

De 5 grootste voordelen van een integratie tussen een Magento-shop en ERP.

1. Gestroomlijnde/efficiënter ingerichtte processen.

Denk hierbij aan taken en processen als het orderverwerkingsproces, het verzendproces, maar ook het gehele voorraadbeheer, allemaal factoren die van enorm belang zijn voor bedrijven die een eCommerce shop runnen en waar een integratie tussen beide systemen bij het optimaliseren en automatiseren van deze factoren.

Daarbij vermindert automatisering fouten, verhoogt de efficiëntie en dankzij minder foutief handelen en automatisering wordt er direct tijd gewonnen en op kosten bespaard.

 

2. Geautomatiseerde data- en gegevenssynchronisatie.

Een integratie betekent in andere woorden dat twee systemen met elkaar communiceren. In dit geval hebben we het over Magento software die communiceert met een ERP-systeem. Met communiceren bedoelen we hier het heen en weer sturen van data en gegevens van het ene naar het andere systeem. Na een integratie gebeurt dit automatisch en de gegevens worden meermaals per dag (of hoe vaak je dat zelf wilt) gesychroniseerd waardoor de gegevens altijd accuraat zijn en in real-time te bekijken zijn.

Denk hierbij aan bijv. klantgegevens, orders en de afhandeling hiervan, verzendgegevens, voorraadniveaus en warehouse/voorraad-locaties. Nu bedrijven hier accurater en real-time inzicht in hebben, kan dit ze helpen om meer datagestuurde en weloverwogen besluiten te nemen.

 

3. Gecentraliceerd en geoptimaliseerd voorraadbeheer.

Nu beide systemen met elkaar communiceren dankzij de integratie komt dit ook ten goede voor het beheren van de voorraad. Zoals gezegd is voorraaddata accurater en in real-time inzichtelijk. Denk hierbij aan voorraadniveaus, en als je met meerdere warehouses en locaties werkt, wordt dit allemaal in real-time geüpdatet per locatie. 

Beoogt resultaat; op tijd producten bijbestellen (dankzij de integratie kan ook dit geautomatiseerd worden), minder kans op uitverkopen en dankzij prognoses op basis van historische verkoopdata, voorkomt een integratie de kans dat er te grote voorraden worden aangelegd. Wat uiteindelijk ook weer leidt tot een verbetering van de orderverwerkings- en zendproces.

 

4. Verbetering van orderverwerking en fulfillment.

Dankzij een integratie worden bedrijven voorzien van de mogelijkheid hun orderverwerking en fulfillment workflows te automatiseren. Stel, er komt een bestelling binnen in de Magento-webshop, dan worden alle gegevens automatisch naar het ERP gestuurd, waarna er bijv. automatisch een vervoerder wordt gekozen en het juiste label wordt geprint.

Al met al kan dit een flinke vermindering van menselijke fouten betekenen, maar ook het gehele proces van - een bestelling binnenkrijgen tot aan de bezorging bij de klant - versnellen.

 

5. Verbetering van de overall customer experience.

Dankzij de real-time en accurate gegevens die na een integratie wél beschikbaar zijn kunnen bedrijven eenvoudiger o.a. gepersonaliseerde productinformatie en marketinguitingen aan de klant bieden, wat de algehele klantervaring ten goede doet.

Een integratie brengt in eerste instantie dus vele voordelen met zich mee, maar last but not least bevordert het de customer experience door betere informatie, aanbiedingen, zendingen volgen en afgestemde support aan te bieden. 

 

Magento integreren met Business Central levert een aantal specifieke voordelen op.

Het kiezen van een ERP-systeem om te integreren met jouw Magento webshop is een cruciale beslissing die het succes van jouw eCommerce activiteiten kan beïnvloeden. 

Leestip > Welk ERP-systeem past bij mij: 10 essentiële selectiecriteria

Wij, ABC E BUSINESS, zijn Microsoft partner en helpen bedrijven al jaar in jaar uit middels het ERP van Microsoft: 'Business Central', hun eCommerce bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Daarom willen we even in het kort uitleggen waarom wij denken dat Business Central de juiste keuze is voor de Magento integratie:

 

1. Herkenning en vertrouwde Microsoft omgeving en producten.

Microsoft producten zoals Excel en Word worden door veel bedrijven sowieso al dagelijks gebruikt. Daarbij is (het toch vrij nieuwe) MS Teams, hét chat-, vergader- en document uitwisselingsplatform, ook niet meer weg te denken.

Business Central werkt naadloos samen met deze programma's, plus BC heeft een vertrouwde MS gebruikersinterface. Al met al kan hiermee de leercurve, trainings- en inwerkingstijd voor gebruikers flink gereduceerd worden.

 

2. Flexibiliteit en schaalbaarheid.

Ieder bedrijf heeft haar eigen unieke processen, en dat geldt natuurlijk ook voor eCommerce bedrijven die specifiek Magento als hun webshopplatform gebruiken. Business Central is flexibel en biedt de mogelijkheid om o.a. aangepaste velden, unieke workflows en rapportagemogelijkheden te bieden dankzij PowerBI.

Voor vrijwel elk vraagstuk/maatwerk is er wel een applicatie te vinden die eenvoudig te integreren is. Hierdoor is het opschalen en uitbreiden van jouw bedrijf geen obstakel meer.

 

3. Kinderlijk eenvoudige integratiemogelijkheden.

Dankzij de ingebouwde integratiemogelijkheden waarover Business Central beschikt, wordt het eenvoudig om meer en nieuwe integraties met o.a. eigen systemen, maar ook de dedicated Business Central apps. Neem anders eens een kijkje in onze app store (filter op eCommerce).

Business Central App Store

Handmatige gegevensinvoer zal hierdoor flink verminderen, waardoor minder tijdrovende en kostbare fouten worden gemaakt.

 

4. Business Central werkt in de Cloud.

Als cloud-gebasseerde ERP-oplossing hebben organisaties altijd en overal toegang tot de ERP omgeving met belangrijke bedrijfsgegevens. De cloud biedt meerdere voordelen naast deze toegang, ze kunnen zonder issues snel schalen, IT kosten verlagen en ook beter hun gegevens beveiligen.

 

5. Sterk in financiëel beheer.

Crediteuren- en debiteurenadministratie, grootboek en kasbeheer zijn maar een aantal sterke punten wat betreft financiëel beheer in MBC. Hierdoor wordt het gemakkelijker voor bedrijven om hun financiën effectiever/efficiënter te beheren en vervolgens weloverwogen (financiële) besluiten te maken.

 

Dus, Magento integreren met Business Central betekent...

Bekendheid en vertrouwen van de bekende Microsoft producten, flexibiliteit & schaalbaarheid, simpele integratiemogelijkheden, werkend in de cloud, en de krachtige financiële management mogelijkheden. 

Ook dit zeggen we als Microsoft & Business Central partner: "Ieder bedrijf is uniek en moet hun eigen processen in kaart brengen en evalueren, dit langs de mogelijkheden van een ERP leggen en daarop hun besluit baseren."

 

Benieuwd hoe wij bedrijven helpen meer te bereiken middels een Magento Business Central integratie?

Neem contact op met onze collega Sam Rijks, hij weet alles over de integratie en hoe we dit voor andere eCommerce en Magento klanten hebben gedaan.

MicrosoftTeams-image (2)
Ja, ik wil meer weten!
Neem contact op