Nieuws & Blog

B2B en eCommerce na COVID-19.

SANA Header-new dimensions-1

Laatst herzien op: 10 mei 2023

Uitdagingen, Oplossingen en Kansen.

Pieken in orders, disruptieve gevolgen in leveringsketens, de gewoontes van de klanten die zich hebben aangepast, winkels moesten de deuren gesloten houden en nog veel meer. De wereld is drastisch veranderd sinds de uitbraak van het COVID-19 virus, en de gevolgen ervan hebben ongetwijfeld ook invloed gehad op jouw B2B-verdienmodel. Nu, met het virus achter ons, kijken we naar de mogelijke impact op B2B eCommerce, de uitdagingen die dit met zich meebrengt en de kansen die het biedt voor ondernemingen. 

Sinds de uitbraak van het corona-virus is het aantal online verkopen behoorlijk gestegen. Grote eCommerce bedrijven hebben zich al aangepast aan deze veranderingen. Zo heeft bijvoorbeeld Amazon aangekondigd om 100.000 werknemers aan te nemen in Amerika en de lonen te verhogen om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Ook in verschillende B2B markten zagen we verschuivingen. Luxe- en cultuur-gerelateerde goederen hadden bijvoorbeeld te maken met dalende cijfers, terwijl verkopers van bouwmaterialen juist een opleving in de omzet zagen.

Kansen voor online verkoop.

Het is nu een goed moment om je producten en diensten online aan te bieden. Zelfs als je fysieke winkel gesloten is, kun je je klanten blijven bedienen via een online winkel. Maak duidelijk aan je bezoekers dat er een online winkel beschikbaar is en bied hulp aan klanten bij het navigeren van de webshop en het plaatsen van bestellingen. Het online aanbieden van producten heeft veel voordelen, zoals het beperken van fysieke interacties en het bevorderen van bedrijfscontinuïteit.

Bied waarde aan bestaande klanten.

Tijdens de corona-crisis waren er veel initiatieven van bedrijven die extra hulp aanboden aan klanten. Geef je klanten een extraatje, zoals korting of gratis verzending. Geef vaste klanten voorrang op op de voorraad en bied flexibele betalingsmogelijkheden aan klanten die mogelijk in financiële moeilijkheden verkeren. Denk ook aan manieren waarop je kunt helpen in de lokale samenleving, bijvoorbeeld door het gratis aanbieden van je diensten aan hulpverleners. Besteed aandacht aan producten die waardevol zijn in deze periode en communiceer duidelijk over de beschikbaarheid van producten in je webshop.

Optimaliseer jouw eCommerce platform

Het is hebben van een webshop is niet voldoende. Zorg ervoor dat je eCommerce platform voldoet aan de behoeften van B2B klanten.

  1. Laat relevante informatie zien. Zorg ervoor dat je eCommerce platform accurate, complete en real-time informatie weergeeft. Van product en onderdelen tot voorraadniveau en de mogelijkheid om verzendinformatie op te vragen.
  2. Bied geoptimaliseerde functionaliteit. Zorg ervoor dat je bezoekers gemakkelijk en veilig kunnen betalen voor aankopen en zorg voor goede manieren waarop ze de bestellingen kunnen volgen en kunnen retourneren indien gewenst.
  3. Kan ingezet worden voor het bedienen van B2B klanten. Je webshop dient de juiste structuur te hebben om de complexiteit van B2B orders aan te kunnen, waarbij er zorg wordt gedragen voor verschillende gepersonaliseerde prijsafspraken en kortingsafspraken.
  4. Voorkom fouten. Productinformatie, prijzen en voorraadniveaus dienen kloppend te worden weergegeven, altijd! Geef je afnemers ook altijd de mogelijkheid tot inzage van de aankoopgeschiedenis en accountinformatie, zo voorkom je sneller kans op foutieve invoer, bij nieuwe orders, en alle (dure) gevolgen van dien.

SANA Infographic

Stroomlijn je retourbeleid.

In onzekere tijden als de coronapandemie kan het voorkomen dat klanten meer retourzendingen willen doen. Zorg ervoor dat je retourbeleid niet als een hindernisbaan aanvoelt, maar dat klanten het proces gemakkelijk kunnen volgen via je website. Dit bespaart tijd voor zowel de klantenservice als de klant zelf. Communiceer duidelijk over het retourproces en zorg ervoor dat klanten op de hoogte kunnen blijven van de status van hun retourzending.

Lees ook: De wereld van eCommerce: kansen en uitdagingen voor groothandels.

Breid je online verkoopkanalen uit.

Overweeg om je werkgebied uit te breiden naar nieuwe markten of regio's. Je kunt bijvoorbeeld een aanvullende webshop openen in gebieden waar je al een fysieke locatie hebt, om bestaande klanten tegemoet te komen. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in SEO (Search Engine Optimization) om hoger te verschijnen in zoekmachineresultaten en zo meer potentiële klanten te bereiken. Denk ook na over het opzetten van Direct-to-Customer (D2C) en Business-to-Business-to-Consumer (B2B2C) kanalen om extra inkomsten te genereren.

Omgaan met vraag en toeleveringsketenproblemen.

De vraag naar bepaalde producten kan pieken en leveringsprocessen kunnen verstoord raken. Zorg voor een geoptimaliseerd eCommerce kanaal om deze uitdagingen aan te kunnen. Investeer in een stabiele infrastructuur en maak gebruik van technieken zoals load balancing en lazy loading om de prestaties van je webshop te optimaliseren. Communiceer duidelijk over voorraadniveaus en prijzen, bied klanten de mogelijkheid om bestellingen te volgen en zorg voor veiligheidsmaatregelen om zowel je werknemers als klanten te beschermen.

Het is nooit te laat om te beginnen met een webshop.

Als je nog geen webshop hebt, is het nu het juiste moment om er een te starten. Zelfs nu de coronapandemie voorbij is, zal de vraag naar online winkelen blijven groeien. Het hebben van een webshop stelt je in staat om aan de veranderende marktbehoeften te voldoen en je klanten op nieuwe manieren te bedienen. Kies voor een snelle en geïntegreerde SaaS-oplossing om snel online te gaan en zorg ervoor dat je webshop aansluit bij de behoeften van je klanten op de korte en lange termijn.

Benieuwd hoe Business Central jouw organisatie naar een hoger niveau kan tillen?

Voor ieder bedrijf en iedere situatie is er een passende oplossing. Zo ook voor jouw bedrijf! Meer weten? Neem vrijblijvend contact op en we helpen je graag.

Neem contact met ons op     Bezoek onze eCommerce pagina