Ordermanagement verbeteren

Werkt jouw bedrijf als een gestroomlijnde machine of kraakt het nog her en der in jullie processen? De ‘online wereld’ gaat continu in sneltreinvaart voorbij, informatie is op elk moment van de dag beschikbaar en op verschillende apparaten te bereiken en consumeren. De lat is in de voorbije jaren steeds hoger gelegd en het converteren van een (website-)bezoeker naar een order is niet altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Verschillende onderzoeken concluderen dat je binnen 15 seconden je boodschap moet overbrengen op de bezoeker, omdat ze anders de aandacht al verloren hebben en waarschijnlijk de volgende website in de Google-resultaten gaan bezoeken. Met andere woorden, maak het voor je bezoekers zo helder en duidelijk mogelijk wat jullie voor ze gaan betekenen.

Maar, hoe doe je dit? Je raadt het waarschijnlijk al: hier is natuurlijk niet één gouden regel voor, dit is een combinatie van allerlei factoren. Om je klantbeleving zo optimaal mogelijk te maken is een goed ingericht Ordermanagement-proces een belangrijk houvast voor zowel de klant als het bedrijf zelf.

1. Een gestroomlijnd proces is de verwachting van je klant

Vandaag besteld, gisteren in huis? Dat gaat helaas nèt niet lukken, maar het is wel wat we als consument hopen te zien. Je klanten zitten niet te wachten op rompslomp en verkeerde informatie. Toch zijn er binnen een complex bedrijfsproces van bestelling tot orderfulfilment tot de uiteindelijke eindlevering aardig veel zaken die roet in het eten kunnen gooien. Bedien je bezoekers dus op de wenken, voorzie ze van voldoende informatie over de order. Een mailtje om te verwittigen dat de bestelling en betaling correct verwerkt is, of een concrete leverdatum wanneer iets niet voorradig is voorziet hen van een boost in vertrouwen in je onderneming. Kortom, verlies je klant nooit uit het oog en blijf ze stimuleren op een positieve manier.

Een mailtje om te verwittigen dat de bestelling en betaling correct verwerkt is, of een concrete leverdatum wanneer iets niet voorradig is voorziet de klant van een boost in vertrouwen in je onderneming.

2. Duidelijkheid vooraan: Real-time inzicht in voorraadniveaus

Voorzie je bezoekers van extra zekerheid door een real-time weergave van je voorraden te tonen van je producten. Zo voorkom je teleurstellingen aan de klantzijde en weten ze precies wat ze kunnen verwachten. De kans op klantconversie wordt hiermee aanzienlijk verhoogd en daarbij kun je ook beter inspelen op voorspellingen in afzet van de producten en de bevoorrading hiervan. Geoptimaliseerde doorlooptijd van de voorradige producten is het doel.

Met een goed ingericht voorraadsysteem kun je ook vanuit diverse distributiecentra gecentreerd blijven werken, en krijg je beter inzicht waar je producten zijn: van onderweg naar een klant of (hopelijk niet) retour naar het magazijn. Laat het complexe werk over aan de kracht van je computersystemen en maak tijd vrij voor andere zaken. Win-win!

Met slim samenwerkende software en systemen, krijg je grip op de prestaties van je producten en het bedrijf en werk je effectief naar de beste klantbeleving haalbaar.
5229
3. Ga voor winst en succes, je KPI’s onder controle
Met slim samenwerkende software en systemen, zoals in het vorige punt al kort werd benoemd, krijg je grip op de prestaties van je producten en het bedrijf en werk je effectief naar de beste klantbeleving haalbaar. Waarom zou je nog alles met de hand doen zoals we dat 30 jaar geleden niet anders deden? Zet je systeem in en maximaliseer je winst!


Met handige software krijg je in één klik inzichtelijk wat er speelt. KPI’s van je bedrijf worden tastbaarder dan ooit mogelijk was. Hoeveel plek is er nog over op palet X of Y? Wat is de omlooptijd van de blauwe trui of de zwarte fiets? En, wat is de gemiddelde tijd die een orderpicker in het magazijn nodig heeft voor het klaarmaken van een order… Misschien is er nog wel winst te behalen in het optimaliseren van de looproutes?

De koers naar succes

Door direct te kunnen inspelen op de actuele statussen van je bedrijf en de prestaties zet je de zeilen van het spreekwoordelijke schip in dezelfde richting: op koers naar succes! Er is altijd ruimte voor verbetering, dat moge duidelijk zijn… Behoefte om te praten hierover met een van onze adviseurs? Neem dan contact met ons op en laat je inspireren met de mogelijkheden!


Neem contact op!Download de 'ben jij toe aan ERP'-checklist