Van Dynamics NAV naar Business Central - 10 voordelen

De overstap van Dynamics NAV naar Dynamics 365 Business Central hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Dus ook jij kunt snel gaan profiteren van de voordelen die Business Central biedt, ten opzichte van je huidige Dynamics NAV. 

Misschien ken je Dynamics NAV als ‘Navision’. Dat is officieel de voorloper van Dynamics NAV, maar wij horen vaak dat de ERP-software nog Navision wordt genoemd. Lees hier meer over de transformatie van Navision naar Business Central. Nieuwsgierig naar de ervaring van klanten die al overgestapt zijn? Bekijk hier de video van Nutrimedical die als eerste van Nederland overging.

In deze blog bekijken we 10 belangrijke voordelen van Business Central ten opzichte van Dynamics NAV.

1. Modern en toch vertrouwd

Business Central ziet eruit als andere Microsoft Office programma's met de functionaliteit van Dynamics NAV.

Je werkt al enige tijd met Dynamics NAV. Zo ben je gewend aan bijvoorbeeld de indeling van schermen waarin je werkt. Business Central heeft een moderne vormgeving, maar sluit goed aan bij de gebruikerservaring die je nu hebt met Dynamics NAV en met andere Microsoft-producten. Zo wordt de tijd die nodig is om te wennen aan een nieuw systeem, tot een absoluut minimum beperkt. Je werkt met moderne software, waarmee je je snel vertrouwd voelt.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

2. Lagere kosten

Op je eigen server of in de cloud: Business Central kost je minder.

Niet alleen functioneel is Business Central een stap voorwaarts, het is ook goed voor je portemonnee. Vooral als je Business Central in de Cloud gebruikt, zijn de kosten voor hardware, software, onderhoud, updates en upgrades veel lager dan wanneer je de ERP-software op je eigen server gebruikt. Wil je weten wat jouw besparing kan zijn? Neem even contact op, dan weet je het direct.

Neem contact met ons op

3. Op elk device

Onderweg een factuur goedkeuren en je real-time Cashflow Forecast bekijken. Het kan met de Business Central app.

Business Central is volledig opnieuw gebouwd op nieuwe technologie. Je kunt dus met recht stellen dat dit de opvolger is van Dynamics NAV, niet zo zeer 'slechts' een nieuwe versie ervan. Business Central is browser-based (Edge, Firefox, Chrome, etc.) en dus is het op elk device (Apple, Windows, Android) te gebruiken. Lees hier meer over het installeren van de Business Central mobiele app.

Business Central Mobile App

4. Automatische updates en upgrades

In de Cloud of op je eigen server: blijf altijd up-to-date.

Het onderhoud van Dynamics NAV kan kostbaar zijn. Updates en upgrades moet je zelf (laten) doen, en dat kan voor extra investeringen zorgen die mogelijk vooraf niet voorzien waren. Business Central in de cloud wordt elke maand gratis geüpdatet. Dit zijn kleine aanpassingen en eens per halfjaar wordt een grotere update, een Wave, doorgevoerd. Zo blijf je altijd werken met up-to-date software.

Als je toch graag Business Central op je eigen server wilt gebruiken, dan kan ABC E BUSINESS je aanhaken aan het Future-Proof programma. Je betaalt dan een bedrag per maand waarvoor ABC E BUSINESS periodiek, zonder meerkosten, de updates en upgrades uitvoert. Dus ook als je niet in de cloud werkt, zorgen we ervoor dat je blijft werken met moderne software.

5. AppSource: een wereld van mogelijkheden

Voeg zelf Apps toe; er zijn er al meer dan 700!

Op de Microsoft AppSource kun je nu al meer dan 700 extra apps vinden waarmee je je Business Central (vaak eenvoudig) kunt uitbreiden. Je bent dus niet meer afhankelijk van één leverancier of één partner. Je bent zelf vrij om de apps toe te voegen waarmee je graag werkt. Wij hebben in onze App Store een overzicht met onze favoriete apps.

Bekijk de App Store

AppSource

6. Meer Office 365 integratie

De sterke Office 365 integratie laat je productiever werken.

Dynamics NAV werkt al samen met Word en Excel. Business Central voegt daar nog heel veel meer aan toe. Zo integreert Business Central ook met Microsoft Teams (binnenkort). Ook is de integratie met Outlook sterk verbeterd. Je hoeft Outlook zelfs niet te verlaten om een quote uit te brengen naar iemand van wie je een email heeft gehad. De ontwikkelingen gaan in rap tempo door. En met de automatische updates, blijf je dus daarvan profiteren. Bekijk hier de Roadmap van Business Central.

Wil je de Outlook integratie in actie zien? Dat kan in de onderstaande video:

 

 

7. Snel aan de slag

De kosten om Business Central in gebruik te nemen zijn veel lager.

Het in gebruik nemen van Dynamics NAV kon voorheen een behoorlijke kostenpost zijn. Bij Business Central is dat anders. Het is nu veel beter mogelijk om echt te focussen op de standaard zeer functionele Business Central software. En zaken die er mogelijk niet in zitten, daar is de app store (AppSource) voor. Dus wat traditioneel met maatwerk werd opgelost, wordt nu eenvoudig een bestaande App voor gebruikt.

Bovendien heeft ABC E BUSINESS branche-specifieke templates ontworpen. Zo beginnen we dus niet van 'scratch', maar starten we al met een ingericht systeem, specifiek voor jouw branche. We hoeven dan alleen nog maar met je jouw bedrijfsspecifieke vraagstukken te behandelen.

Zo kun je dus veel sneller aan de slag met Business Central, ten opzichte van de implementatie van Dynamics NAV, voorheen.

8. Power BI

Maak de juiste beslissingen op basis van de beste inzichten.

Met Power BI komt data tot leven. Power BI zit al in je Office 365 abonnement, of je kunt het apart aanschaffen voor ongeveer € 10 per maand. Business Central en Power BI werken naadloos met elkaar samen. Zo zijn er al standaard Power BI dashboards beschikbaar om je data uit Business Central grafisch weer te geven. Deze dashboards zijn gratis.

Ook kun je in Power BI je eigen grafische inzichten maken, door het eenvoudigweg aan te klikken. Deze grafieken kunt je ook in je Business Central startpagina weergeven. Meer informatie over de Power BI app vind je hier.

Power BI in Business Central-1

9. Heel veel extra functionaliteiten

Business Central kan elke maand meer.

Business Central wordt dus voortdurend doorontwikkeld. Er komt dus steeds weer iets bij. Zo zijn er sinds april 2020 weer tientallen functies bijgekomen. Enkele nieuwe functies opgesomd:

  • Uitgebreidere prijsberekening
  • Periodieke verkoop- en inkoopregels automatisch invoegen
  • Meerdere talen
  • Autorisatie proces verbeterd
  • Afdrukken naar bijlage
  • Rollen en rechten productiever in te richten
  • Meer artikelen ontvangen dan besteld
  • Capaciteiten in seconden
  • Resources in inkoopdocumenten
  • Etc.

10. De overstap is makkelijk gemaakt

Overstappen: ABC E BUSINESS heeft het makkelijk gemaakt voor jou.

We hebben als ABC E BUSINESS flink geïnvesteerd om de overstap van Dynamics NAV naar Business Central voor jou zo eenvoudig en voordelig mogelijk te maken. We gaan samen met jou in een Quick Scan bepalen wat er nu eventueel voor extra modules en maatwerk gebruikt wordt in je huidige Dynamics NAV. Daarna schetsen we de nieuwe gewenste situatie en wordt een duidelijk migratiepad vastgesteld.

Zo weet je precies waar je aan toe bent, en kun je snel met Business Central aan de slag!

Lees meer over de overstap van NAV naar Business Central

Of wil je direct overstappen?

Plan een telefonische afspraakNeem contact met ons op