Van Dynamics NAV naar Business Central - 10 voordelen.
Door Sam Rijks op Jun 16, 2020 1:05:00 PM
Laatst herzien op: 5 juni 2024
Misschien ken je Dynamics NAV nog als ‘Navision’. Officieel is Navision de voorloper van Dynamics NAV, maar het komt vaak voor dat de ERP-software nog steeds wordt aangeduid als Navision. Het is echter belangrijk om te realiseren dat Dynamics NAV inmiddels als een verouderde versie wordt beschouwd en al een aantal jaar is geëvolueerd naar Microsoft 365 Business Central. Als NAV-gebruiker zal je uiteindelijk de overstap moeten maken naar Business Central om te profiteren van de nieuwste functies en verbeteringen die deze geavanceerde ERP-oplossing biedt.
In deze blog bekijken we 10 belangrijke voordelen van Business Central ten opzichte van Dynamics NAV.
1. Modern en toch vertrouwd.
Business Central ziet eruit als andere Microsoft 365 programma's met de functionaliteit van Dynamics NAV.
Je werkt waarschijnlijk al enige tijd met Dynamics NAV en bent gewend aan bijvoorbeeld de indeling van schermen waarin je werkt. Business Central heeft een eigentijdse uitstraling, maar sluit goed aan bij de gebruikerservaring die je nu hebt met Dynamics NAV en met andere Microsoft-producten. Zo wordt de tijd die nodig is om te wennen aan een nieuw systeem tot een minimum beperkt en kun je snel aan de slag met moderne software waar je je direct vertrouwd mee voelt.
2. Lagere kosten.
Op je eigen server of in de cloud: Business Central kost je minder.
Niet alleen functioneel is Business Central een stap vooruit, het is ook gunstig voor je portemonnee. Vooral wanneer je Business Central in de Cloud gebruikt, zijn de kosten voor hardware, software, onderhoud, updates en upgrades aanzienlijk lager dan wanneer je de ERP-software op je eigen server host. Als je wilt weten hoeveel je kunt besparen, neem dan contact met ons op voor een nauwkeurige kostenanalyse.
3. Toegankelijkheid op elk apparaat.
Onderweg een factuur goedkeuren en je real-time Cashflow Forecast bekijken. Het kan met de Business Central app.
Business Central is volledig opnieuw opgebouwd met behulp van nieuwe technologieën en dient als de opvolger van Dynamics NAV, in plaats van slechts een nieuwe versie ervan. Het is browsergebaseerd (Edge, Firefox, Chrome, etc.) en werkt probleemloos op elk apparaat, of het nu een Apple-, Windows- of Android-apparaat is.
Lees hier meer over het installeren van de Business Central mobiele app.
4. Automatische updates en upgrades.
In de Cloud of op je eigen server: blijf altijd up-to-date.
Het onderhoud van Dynamics NAV kan kostbaar zijn, aangezien je zelf verantwoordelijk bent voor het uitvoeren van updates en upgrades, wat onverwachte kosten met zich mee kan brengen. Met Business Central in de cloud worden er maandelijks gratis updates uitgevoerd, voornamelijk kleine aanpassingen. Daarnaast wordt er elke zes maanden een grotere update, een Wave, uitgevoerd. Op deze manier werk je altijd met up-to-date software.
Belangrijk: Microsoft Navision Support Lifecycle
Hieronder staat de roadmap voor het einde van de levensduur van Dynamics NAV. De reguliere ondersteuning is beëindigd voor alle NAV-versies en de uitgebreide ondersteuning* wordt als volgt uitgerold:
- NAV 2013 R2 of ouder: Einde ondersteuning in 2023
- NAV 2015: Einde ondersteuning in 2025
- NAV 2016: Einde ondersteuning in 2026
- NAV 2017: Einde ondersteuning in 2027
- NAV 2018: Einde ondersteuning in 2028
* Uitgebreide ondersteuning betekent dat gebruikers alleen beveiligingsupdates ontvangen, terwijl reguliere ondersteuning nieuwe functies, verbeteringen in de gebruikerservaring en andere updates omvat.
Als je de voorkeur geeft aan het gebruik van Business Central op je eigen server, kan ABC E BUSINESS je aansluiten bij het Future-Proof programma. Hierbij betaal je een maandelijks bedrag waarvoor ABC E BUSINESS periodiek en zonder extra kosten updates en upgrades uitvoert. Zelfs als je niet in de cloud werkt, zorgen we ervoor dat je blijft werken met moderne software.
5. AppSource: een wereld van mogelijkheden.
Voeg zelf Apps toe; er zijn er al meer dan 700!
In de Microsoft AppSource kun je nu al meer dan 700 extra apps vinden waarmee je je Business Central eenvoudig kunt uitbreiden. Je bent niet langer afhankelijk van slechts één leverancier of partner. Je hebt de vrijheid om de apps toe te voegen die perfect aansluiten bij jouw wensen en behoeften. In onze eigen App Store hebben we een overzicht met onze favoriete apps.
Bekijk App Store6. Sterke integratie met Microsoft 365.
De sterke Microsoft 365 integratie laat je productiever werken.
Business Central biedt een sterke integratie met andere Microsoft 365-tools, waardoor je productiever kunt werken. Naast de bestaande integratie met Word en Excel, integreert Business Central ook met Microsoft Teams. Bovendien is de integratie met Outlook sterk verbeterd. Je kunt nu binnen Outlook blijven en bijvoorbeeld direct offertes uitbrengen naar contactpersonen op basis van ontvangen e-mails. De ontwikkelingen op het gebied van integratie van snel en met de automatische updates blijf je profiteren van nieuwe mogelijkheden.
→ Meer over Microsoft 365 en Business Central.
Wil je de Outlook integratie in actie zien? Dat kan in de onderstaande video:
7. Snel aan de slag.
De kosten om Business Central in gebruik te nemen zijn veel lager.
Het in gebruik nemen van Dynamics NAV kon in het verleden een complex en kostbaar proces zijn. Met Business Central is dit veranderd. Het implementeren van de standaard Business Central software is nu eenvoudiger en efficiënter, waardoor je sneller aan de slag kunt. Daarnaast biedt AppSource een scala aan apps die traditioneel maatwerk vervangen.
ABC E BUSINESS heeft ook branche-specifieke templates ontworpen, waardoor je niet vanaf nul hoeft te beginnen. Je kunt starten met een ingericht systeem, specifiek voor jouw branche. Dit versnelt de implementatie en maakt het mogelijk om snel te profiteren van de voordelen van Business Central.
8. Verbeterde besluitvorming met Power BI.
Maak de juiste beslissingen op basis van de beste inzichten.
Met Power BI kun je gegevens tot leven brengen en betere beslissingen nemen op basis van inzichten. Power BI is al inbegrepen in je Microsoft 365-abonnement of kan apart worden aangeschaft voor ongeveer €10,- per maand. Business Central werkt naadloos samen met Power BI en biedt standaard dashboards om je gegevens grafisch weer te geven. Je kunt ook je eigen grafische inzichten maken en deze weergeven op je Business Central-startpagina. Dit stelt je in staat om de prestaties van je bedrijf te volgen en te analyseren op een visueel aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke manier. Meer informatie over de Power BI app vind je hier.
9. Voortdurende ontwikkeling en uitbreiding van functionaliteiten.
Business Central kan elke maand meer.
Business Central wordt voortdurend doorontwikkeld en er worden regelmatig nieuwe functies toegevoegd. Dit zijn kleine updates tussendoor, of grote updates tijdens de halfjaarlijkse Wave. Meer weten over de nieuwste functionaliteiten van Business Central uit de afgelopen Wave? Lees het in onze blog.
10. Een makkelijke overstap.
Overstappen: ABC E BUSINESS heeft het makkelijk gemaakt voor jou.
ABC E BUSINESS heeft geïnvesteerd in het vereenvoudigen en stroomlijnen van de overstap van Dynamics NAV naar Business Central. We bieden begeleiding en ondersteuning tijdens het migratieproces. Met een Quick Scan analyseren we jouw huidige Dynamics NAV-omgeving, identificeren we eventuele extra modules en maatwerk en schetsen we een duidelijk migratiepad.
Zo weet je precies waar je aan toe bent, en kun je snel met Business Central aan de slag!
Lees meer over de overstap van NAV naar Business Central
Plan een telefonische afspraak
ERP. MADE. EASY.
Dat is onze belofte aan jou. Wij geloven dat een ERP-systeem eenvoudig en toegankelijk moet zijn voor iedereen. We nemen de complexiteit weg en zorgen ervoor dat de overgang naar Business Central zo makkelijk mogelijk is voor jou en je bedrijf.
Met ABC E BUSINESS wordt ERP echt eenvoudig! Neem vandaag nog contact op en ervaar het zelf.
- Business Central (63)
- ABC E BUSINESS (41)
- Automatisering (41)
- ERP-selectie (17)
- E-commerce (16)
- Werken Bij (15)
- Duurzaamheid (8)
- Integraties (8)
- Copilot (7)
- Power Platform (7)
- Artificial Intelligence (5)
- Cloud (5)
- Dynamics NAV (5)
- Groothandel (5)
- Productie (5)
- Prijzen & Awards (4)
- Case Study (2)
- PowerBI (2)
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (3)
- september 2024 (1)
- augustus 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (1)
- mei 2024 (1)
- april 2024 (5)
- maart 2024 (3)
- februari 2024 (4)
- januari 2024 (2)
- december 2023 (3)
- november 2023 (3)
- september 2023 (3)
- augustus 2023 (3)
- juli 2023 (3)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (5)
- april 2023 (6)
- maart 2023 (8)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (3)
- december 2022 (4)
- oktober 2022 (2)
- juni 2022 (2)
- april 2022 (1)
- maart 2022 (2)
- februari 2022 (1)
- december 2021 (3)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (1)
- augustus 2021 (1)
- juli 2021 (3)
- juni 2021 (2)
- januari 2021 (1)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (6)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (3)
- december 2019 (3)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (1)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (1)
- maart 2019 (1)
- februari 2019 (1)
- januari 2019 (1)
- december 2018 (3)
- november 2018 (1)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (3)
- juni 2018 (1)
- april 2018 (5)
- maart 2018 (1)
- juli 2017 (2)