Nieuws & Blog

3 stappen om ordermanagement te verbeteren.

Ordermanagement verbeteren-1

Laatst herzien op 16 mei 2023.

Werkt jouw bedrijf als een gestroomlijnde machine of kraakt het nog her en der in jullie processen? De ‘online wereld’ gaat continu in sneltreinvaart voorbij, informatie is tegenwoordig overal beschikbaar en klanten hebben hoge verwachtingen. Het converteren van websitebezoekers naar order is een uitdaging. Onderzoeken tonen aan dat je binnen 15 seconden de aandacht van de bezoeker moet trekken, anders zijn ze weg. Dus hoe maak je het voor je bezoekers zo duidelijk mogelijk wat je voor ze kunt betekenen? Een goed ingericht ordermanagement-proces is essentieel voor een optimale klantbeleving. In deze blog delen we 3 stappen om jouw ordermanagement te verbeteren.

Stap 1. Voldoe aan de verwachtingen van de klant met een gestroomlijnd proces.

Vandaag besteld, gisteren in huis? Dat wordt een lastige, maar het is praktisch gezien bijna wel wat de consument tegenwoordig verwacht. Klanten willen een efficiënte ervaring. Hoewel 'vandaag besteld, gisteren in huis' niet haalbaar is, kun je wel voldoen aan de verwachtingen door het bieden van duidelijkheid en voldoende informatie over de order.  Stuur bijvoorbeeld een bevestigingsmail wanneer de bestelling en betaling correct zijn verwerkt. Als een product niet op voorraad is, communiceer dan een concrete leverdatum. Op deze manier bouw je vertrouwen op bij de klant en stimuleer je herhaalaankopen. Kortom, verlies je klant nooit uit het oog en blijf ze stimuleren op een positieve manier.

Stap 2. Zorg voor duidelijkheid door real-time inzicht in voorraadniveaus.

Geef je bezoekers extra zekerheid door real-time voorraadinformatie van je producten te tonen. Op deze manier voorkom je teleurstellingen aan de klantzijde en vergroot je de kans op conversie. Een goed voorraadsysteem stelt je ook in staat om beter in te spelen op voorspellingen in de afzet en bevoorrading van de producten. Met geoptimaliseerde doorlooptijden van voorradige producten bereik je efficiëntie.

Dankzij een goed geoptimaliseerd voorraadsysteem kun je efficiënt werken vanuit diverse distributiecentra en krijg je beter inzicht in de locatie van je producten, of ze nu onderweg naar een klant of (hopelijk niet) retour naar het magazijn gaan. Door het complexe werk over te laten aan de kracht van computersystemen, kun je kostbare tijd besparen voor andere belangrijke taken. Win-win!

5229

Stap 3. Maximaliseer winst en succes met geautomatiseerde KPI's.

Maak gebruik van slimme software en systemen om inzicht te krijgen in de prestaties van je producten en je bedrijf. Waarom zou je nog alles met de hand doen zoals we dat 30 jaar geleden niet anders deden? Zet je systeem in en maximaliseer je winst!  


Gebruik geautomatiseerde KPI's om de bedrijfsresultaten tastbaarder te maken dan ooit tevoren. Met één klik kun je bijvoorbeeld zien hoeveel ruimte er nog beschikbaar is op bepaalde pallets, wat de omlooptijd is van specifieke producten en hoe lang een orderpicker gemiddeld nodig heeft om een order gereed te maken. Optimaliseer processen, zoals looproutes in het magazijn, om mogelijke winst te identificeren. 

Samen jouw koers naar succes bepalen?

Door direct te kunnen inspelen op de actuele statussen van je bedrijf en de prestaties zet je de zeilen van het spreekwoordelijke schip in dezelfde richting: op koers naar succes! Er is altijd ruimte voor verbetering, dat moge duidelijk zijn… Behoefte om te praten hierover met een van onze adviseurs? Neem dan contact met ons op en laat je inspireren met de mogelijkheden!

Lees ook: Effectief voorraadbeheer: optimaliseer je handelsonderneming.

Meer over ERP-software