Klantcase
Mior ICT Diensten:

'Implementeren ga je leren!'

Warme sjaal om, stevige schoenen aan en lopen maar. Het is een sneeuwrijke dag in februari wanneer ik bepakt en bezakt met mijn computer en fotocamera richting het kantoor van Mior ICT Diensten vertrek. Na een barre tocht van maar liefst 2 minuten bevind ik mezelf op het bedrijventerrein waar ik moet zijn.

Zo, zonder kleerscheuren, fijn die grip in de sneeuw met m’n nieuwe schoenen’ denk ik bij mezelf. Gelukkig woon ik hier letterlijk op steenworp afstand vandaan en was dit dus eigenlijk helemaal geen enkel probleem.

Wat komt er nou precies kijken bij een implementatietraject? Met onze 10 jaar aan ervaring in ERP-software en het implementeren hiervan is dit voor ons inmiddels gesneden koek. Echter voor een (potentiële) nieuwe klant is dit natuurlijk een hele goede en tevens superbelangrijke vraag. Dat snappen wij heel goed! Vandaar dat we eens op bezoek zijn gegaan bij een van onze nieuwste klanten, en tevens collega Microsoft Partner: Mior ICT Diensten, waar ze sinds enkele tijd werken met Microsoft Dynamics 365 Business Central.

_T5B7797

Mior ICT Diensten is een Microsoft 365 partner die zich al 25+ jaar inzet als allround ICT-dienstverlener voor het mkb. Zij gaan volledig op in het Microsoft 365 ecosysteem en werken dagelijks hard aan het verlenen van de juiste service op het juiste moment. Van ICT beheer (op afstand) tot netwerkbeveiliging en van professionele WiFi toepassingen tot Office365 dienstverlening. Voor totale ontzorging op hard- en softwaregebied ben je bij hen aan het juiste adres!

Samen met Microsoft-partner ABC E BUSINESS maakte Mior ICT Diensten de overstap naar het cloudgebaseerde Microsoft Dynamics 365 Business Central. Zo kiezen ze voor een platform dat met ze meegroeit en naadloos integreert met andere oplossingen die vallen binnen de wereld van Microsoft Dynamics 365. 

Na een warm onthaal betrek ik samen met Marc en zijn partner Diana een vergaderruimte zodat ik hen het spreekwoordelijke hemd van het lijf kan gaan vragen:

“Wat was voor jullie de aanleiding om over te stappen naar een ERP Systeem? En wat waren de verwachtingen vooraf aan de implementatie?”

Marc: “Er werd al met een soort financieel pakket gewerkt, inmiddels draaide we hier al een dikke 16 jaar op. Er werden echter veel handelingen en data met de hand ingevuld, daarbij konden de systemen niet echt met elkaar praten en data uitwisselen. We wisten dat dit beter kon en zodoende besloten wij, ook als Microsoft Partner zelf, om hiervoor binnen de Microsoft tak te blijven en Business Central te omarmen.”

Diana: “Met deze investering willen we op korte en lange termijn meer tijd gaan besparen op handmatige handelingen en de controle hiervan. Zo besparen we op kritische tijd die we ook ergens anders aan kunnen besteden! Met automatische handelingen en accurate data kun je veel gerichter je werk doen zonder dubbele controles.”

_T5B7789

"Er werden echter veel handelingen en data met de hand ingevuld, daarbij konden de systemen niet echt met elkaar praten en data uitwisselen.
We wisten dat dit beter kon
"

En? hoe is de implementatie verlopen?

“We wisten dat het een zwaar traject werd… en dat bleek ook zeker zo te zijn!” zeggen ze lachend in koor. “Vooraf werd aangegeven dat het een zwaar traject werd, zeker in de eerste twee weken. Hier werden we door onze begeleidende consultant van ABC al op gewezen maar dit moet je niet onderschatten. Een goede voorbereiding is het halve werk mag wederom blijken.”

Ze vervolgen: “Gelukkig begin je na de eerste twee weken al tijdswinst te merken in de dagelijkse werkprocessen. Ik denk dat het een hele goed tip is om meer tijd in de voorbereiding te steken. Achteraf zijn we denk ik iets te enthousiast begonnen met de implementatie. Het is belangrijk om hier echt goed over na te denken. Je legt tenslotte al je bedrijfsprocessen onder de loep met het idee om dit zo optimaal in te richten.”

“De eerste dagen waren het zwaarst omdat alle processen dus geanalyseerd en geoptimaliseerd worden. Over van alles wordt nagedacht en er moeten besluiten worden genomen. Daarbij is het natuurlijk ook nog een kwestie van wennen aan een nieuwe werkomgeving en het vinden van de juiste knoppen en weg hierin. En, dat allemaal naast de normale dagelijkse werkzaamheden.”

_T5B7792

“We kwamen bijvoorbeeld tot de conclusie dat er met veel zorg en aandacht naar de klantenleverancierslijsten wordt gekeken, iets dat we voorafgaand aan de implementatie hadden kunnen doen. Ook hier kunnen we een hele goede tip over geven: zorg dat je goed beslagen ten ijs gaat! Ga dus aan de slag met de gratis 30 dagen demo en ervaar zelf hoe het systeem in elkaar steekt. Daarbij is het ook absoluut een must om de trainingen te volgen die ABC biedt. Zo maak je het voor jezelf ongetwijfeld alleen maar makkelijker!”

“Schakel vooraf ook met de juiste personen om zoveel mogelijk open vraagstukken tijdens het implementeren te voorkomen. Als er continu moet worden gecommuniceerd met (externe) contacten, denk bijvoorbeeld aan een financieel onderlegd persoon die alles van de administratie weet, is dit niet bevorderlijk voor de doorlooptijd. Ik denk dat er eigenlijk één duidelijke conclusie te trekken valt in dit geheel: een goede voorbereiding verzacht de groeipijn.”

“Een voordeel van het kiezen voor een GO!-implementatie traject is echter wel de duidelijk vooraf bepaalde agenda en geschetste verwachting door ABC. We wisten precies wat we konden verwachten. Dit werd helder gecommuniceerd zonder kleine lettertjes of verrassingen achteraf. De vlotte communicatie is trouwens altijd in jullie voordeel.” zegt het duo. “De plattere organisatiestructuur van ABC en de heldere, open communicatie maken het tot een productieve samenwerking.”

“Zorg dat je goed beslagen ten ijs gaat! Ga dus aan de slag met de gratis 30 dagen demo en ervaar zelf hoe het systeem in elkaar steekt. Daarbij is het ook absoluut een must om de trainingen te volgen die ABC biedt. Zo maak je het voor jezelf ongetwijfeld alleen maar makkelijker!

- Marc Lammers & Diana Meulendijks, Directie
Mior ICT Diensten

Tot slot...

Wat is nu een wijze moraal die we je op het hart kunnen drukken? Sommige dingen kosten even wat inspanning, net zoals mijn tocht(je) door de sneeuw. Maar met de juiste voorbereiding, gezonde ambitie en een beetje hulp in de juiste richting kom je er wel!

Teun-blog-auteur

ABC E BUSINESS als Microsoft Partner

Om onze klanten te helpen met het bereiken van meer, zetten wij het Microsoft Dynamics 365 Business Central-platform in. De keuze voor groei.
Maar enkel een platform is geen oplossing. Zo helpen wij onze klanten te starten met het gebruik van het Business Central-platform, en wanneer ze eenmaal aan de slag zijn kunnen ze rekenen op ondersteuning van ABC E BUSINESS. Ondersteuning bieden wij onder meer via onze helpdesk, maar ook middels onbeperkte klassikale trainingen en continu verbeteradvies ter plaatse. Samen maken we de digitale reis tot een succes!

Lees meer over onze werkwijzeVraag een 30 dagen gratis demo aan

 

Benieuwd naar wat wij voor jullie kunnen betekenen?

Voor ieder bedrijf en iedere situatie is er een passende oplossing. Zo ook voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd? Neem contact met ons op en onze sales advisors leggen het je graag uit!

Neem contact met ons opPlan een telefonische afspraak

Sam