Digitale transformatie faciliteert groei

Bram Smits op 28 februari 2019

Heel het MKB kan profiteren van ERP

Wie wil nou niet ongeremd kunnen groeien? Digitale tools kunnen het dagelijkse werk voor u, als MKB-ondernemer, een stuk gemakkelijk maken. Daardoor kunt u meer tijd steken in het ondernemen. En toch zijn er veel MKB-bedrijven vaak op zoek naar de status van projecten en gaat de administratie via papier. De vraag is dus: hoe MKB-bedrijven alle informatiestromen handiger aan elkaar knopen? En, hoe zorgt u ervoor dat u nog efficiënter kan werken?

Alle bedrijven beginnen klein. In het begin zijn de projecten en administratie eenvoudig. U weet het misschien nog wel. Toen was het nog goed bij te houden met bijvoorbeeld Excel. Maar als u een beetje succes heeft, komt er al snel een collega bij. En niet snel daarna zelfs vijf of tien. Maar succes betekent ook groei in het aantal orders en dan begint het pas echt druk en onoverzichtelijk te worden. Daarbij wil de klant duidelijkheid over de levertermijn van uw product of dienst. Daar heeft u een duidelijk overzicht voor nodig. Want als u nee moet verkopen, verkoopt u daarna misschien niets meer.

Wat is de status?

Bij elke order die binnenkomt, neemt de administratie even een kijkje in het magazijn en vraagt men hoeveel nieuwe onderdelen er zijn. Op de weg terug naar het kantoor zijn er alweer nieuwe orders binnengekomen. Tegelijk staan een groot aantal pakketten klaar die met de post mee moeten. Eerst moeten de adresetiketten nog worden overgetypt in het postsysteem.

Klanten willen duidelijkheid

Is het bovenstaande voorbeeld ook herkenbaar voor u? Het is wel duidelijk dat uw collega’s al snel een groot deel van hun tijd besteden aan het overtypen van gegevens in verschillende systemen. Dit is niet alleen vervelend werk, het is ook nog eens foutgevoelig. En hoe weet u precies wat de stand van zaken is? De financiële positie, voorraden en wachttijden zijn niet duidelijk. Dat is onhandig voor het bedrijf zelf en voor uw klanten. Het liefst zien zij op de website direct hoeveel producten ze kunnen reserveren of weet de administratie onmiddellijk wanneer een nieuw project opgepakt kan worden.

Automatisering is het antwoord op administratie

De meeste kleine bedrijven vertrouwen op Excel, Outlook en soms een financieel pakket. Wanneer ze groeien, dan kopen ze al snel allerlei systemen erbij voor onder andere orderverwerking, klantcontact en voorraadbeheer. Deze systemen communiceren onderling niet of slecht. Het beste is dus om te werken met één eenvoudig systeem dat alles samenvoegt vanuit één dashboard en een einde maakt aan overtypen en het gebruik van papier.

Barcodescanning en automatische aanmelding

Barcodescanning is altijd sneller en nauwkeuriger dan papieren picklijsten. Idealiter gebruikt u webformulieren waarbij orders direct bij de juiste afdeling terechtkomen. Is een order uitgevoerd? Dan zou het toch ook fijn zijn als verzendlabels direct uit de printer rollen. Het is ook mogelijk dat als u een verzending scant dat deze automatisch bij verschillende nationale en internationale vervoerders wordt aangemeld.

Betere service en minder gedoe

Het is tijd om papier en administratieve romplomp vaarwel te zeggen en over te gaan op een geïntegreerde digitale oplossing. Bedrijven krijgen hierdoor real-time inzicht in orderstatus, voorraadbeheer en misschien nog wel het belangrijkst: er hoeft nu niet meer te worden overgetypt en worden er dus geen fouten meer gemaakt. Via de integratie van de werkvloer en de website zien klanten direct of spullen voorradig zijn. Dankzij deze verbeterde informatievoorziening zijn klanten sneller geholpen én het scheelt heen en weer bellen en mailen over de status van hun bestelling. De klanten krijgen een betere service en u heeft minder gedoe.

ERP voor het MKB

Automatiseer je bedrijfsvoering met één pakket zodat het overtypen definitief tot het verleden behoort. Kies dan een systeem dat open is waardoor u nieuwe applicaties gemakkelijk kunt aanhaken op de database. Een ERP-systeem klinkt voor veel ondernemers als iets dat is weggelegd voor de allergrootste bedrijven, maar dat is het toch niet.

Verbeter de ervaring voor je medewerkers en je klanten

Microsoft Dynamics 365 Business Central is vanaf een paar medewerkers al de moeite waard. En voor u het belangrijkste: het is niet ingewikkeld. U hoeft ook niet meteen het hele pakket aan te schaffen. U neemt alleen af wat uw bedrijf nodig hebt en u rekent af op basis van het aantal gebruikers en het aantal modules. Bespaar uzelf een hoop zoekwerk en administratieve handelingen en gun uw klanten een optimale digitale service.

Alles-in-een oplossing voor het MKB met Business Central van ABC E BUSINESS

Aanmelden voor onze blogs

Waarom Excel je soms tot wanhoop drijft - en wat je er aan kunt doen.

Ik wil me aanmelden
X

Dynamics NAV heeft een nieuwe naam: Business Central.

Lees hier wat Business Central voor u betekent.